Friday, May 25, 2012


Har precis läst klart en biografi om Marie Kröyer, hustru till P S Kröyer, en av de berömda skagenmålarna. Marie var själv konstnär men fick lägga det åt sidan när hon gifte sig. Det är så intressant och fängslande att läsa om människor som har funnits, hon levde ett tragiskt liv egentligen, P S Kröyer blev så småningom sinnessjuk, hon gifte om sig med Hugo Alfvén, den berömde tonsättaren men han var en notoriskt otrogen äkta man och hon var olycklig i det äktenskapet också. Jag har varit i Skagen två gånger men nu skulle jag vilja åka tillbaka, se huset de byggde och besöka muséet där de berömda målningarna hänger. Jag tror i alla fall inte att jag besökt det, barnen var små när vi var där, men vi besökte i alla fall den berömda grenen där haven möts. En spännande plats.

2 comments:

Renée said...

Historia är alltid mysigt tycker jag.

ime said...

Ja och så mycket mera roligt att läsa idag än när man gick i skolan.