Saturday, February 08, 2020

Lördag

Igår hann jag med ett snabbt besök i Sölvesborg. Jag fikade på Ritz såklart. Hade några ärenden och så fick ett fång färgglada papegojtulpaner följa med hem. Det är tulpaner som är lite fransiga, jättefina. Träffade på en arbetskamrat på Ritz som just nu är tjänstledig. Hennes 16-åriga dotter blev mamma i höstas. Det var tydligen en överraskning för alla, dom var hos doktorn för dottern hade lite besvär och fick beskedet. Dottern har fortsatt skolan och min arbetakamrat är hemma och tar hand om barnet.
Tog tåget hem och träffade en annan fd arbetskamrat från tidningstiden. Hon brukade komma och hälsa på när jag jobbade i butiken. Vi stod och pratade en lång stund. Hon har en son som också bott i Japan, numera bor han i London. Hon har även en dotter som bor i Stockholm och ett litet barnbarn där. Så vi har en del gemensamt.
Jag har inte riktigt lyckats koppla bort tankarna på jobbet. På måndag måste jag dit igen.

4 comments:

Znogge said...

Det kan vara väldigt svårt att inte tänka på sitt jobb även om man är ledig. Tyvärr för då blir man nästan stressad innan man är där.
Så bra att mamman kunde ställa upp och ta hand om sitt barnbarn men generellt sätt så tycker jag att den unga mamman skulle gjort det själv. Inte av någon princip utan för att det första året i ett barns liv är så viktigt. Samtidigt måste det vara skönt för den unga mamman att gå klart skolan.

Kram och god lördag!

ime said...

Ja det är svårt att sätta sig in i situationen som den familjen hamnade i. Jag kommer ihåg en tjej som blev gravid när vi gick på gymnasiet, hon gjorde ju studieuppehåll. Kanske ville inte min arbetskamrats dotter vara hemna.
Kram och detsamma till dig

ibod11 - Ingrid said...

Det är synd att du redan nu känner stress inför måndagens arbete. Du skulle verkligen behöva kunna koppla bort den stressen men jag vet att det inte är lätt.
Vilken överraskning och vilken snäll mormor som stannar hemma med sitt barnbarn. Men jag tänker också lite som Znogge att det är synd att mamman går miste om mycket tid med sitt barn. Men det är säkert den bästa lösningen för dem och de har nog tänkt igenom det noga.
Kram

ime said...

Jag hoppas det blir bra ändå på måndag, försöker intala mig det.
Jag tror att det var bästa lösningen för den familjen, men jag känner ju inte dom, men mormodern är nog bästa stand-in man kan tänka sig.
Kram