Thursday, May 14, 2020

Torsdag

Jag fick sån lust att vara ledig fredag denna veckan så jag bad om att få ta ut en semesterdag. Det fick jag beviljat och det är en av sakerna som är bra med mitt jobb. Det är inte svårt att ta ut ledighet. Det är så skönt att vara lite spontan, ta sovmorgon och så får jag se vad jag känner för. Kanske en liten utflykt till Sölvesborg.
Nu är det senaste beskedet när det gäller resor i sommar att man kanske kan åka med bil 1-2 timmar, det är rekommendationen. Det var en som skrev att då hamnar man i Ljungby ungefär från Skåne sett. Inget ont om Ljungby, men vad ska man där och göra? Nej jag förstår såklart att man inte ska ge sig ut i landet och komma med smitta eller råka ut för att bli smittad. Så det får helt enkelt bli en sommar hemma. Om folk nu klarar av det. Verkar som svenskarna börjat röra på sig mer än i början av pandemin. Men man bör ha respekt för det här. Jag tycker det är förfärligt att över 3000 människor hittills fått sätta livet till. Det är inte heller som man sa i början att det bara var äldre människor och riskgrupper som kunde råka illa ut, det är yngre människor också utan kända risker som råkat illa ut, tyvärr. Verkar inte heller som det här kommer att vara över så snabbt.


4 comments:

znogge said...

Jag tror att enda sättet att stoppa Covid-19 är ett vaccin. Eftersom det mesta är rekommendationer så finns det helt klart ett tolkningsutrymme men också varianten att strunta i det. Jag vet vad jag tycker!

Kram och njut av din lediga dag!

ime said...

Ja jag tror också vaccin är det enda som stoppar. Men det lär nog dröja.
Kram och tack!

ibod11 - Ingrid said...

Vad skönt att du får ledigt med kort varsel när du känner för en ledig dag. Hoppas att det blir en fin dag :D
Myndigheterna vädjar till vårt sunda förnuft och jag tror att de flesta av oss känner ansvaret. Jag har lite dåligt samvete för att jag ska åka till Örebro i slutet av maj men jag behövs där då. Jag frågade speciellt om det idag och eftersom svaret var ja, jag behövs, känns det som om jag måste göra den resan. Men vi ska vara så försiktiga vi kan.
Kram

ime said...

Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete, du behöver hjälpa din dotter och vissa saker måste man göra. Det går inte att jämföra med människor som går ut på krogen och trängs.
Kram