Tuesday, November 28, 2006


Det här med Stockholm.... har funderat på vad det är som gör mej så lycklig när jag är där. Det känns i magen när jag kliver av på S:t Eriksplan och går Odengatan ner till lägenheten, när jag passerar alla mysiga restauranger och fik med marschaller utanför (oftast är det mörkt när jag kommer fram), när jag passerar Vasakyrkan och när jag kommer fram till myllret av folk vid Odenplan. Jag bara känner mej så fri och lycklig. Måste vara att jag verkligen är det. Fri alltså. Ingen annan att ta hänsyn till, inga barn som ska passas upp.... inga kunder eller chefer som jagar mej... Men det är ju just när jag är i Stockholm jag känner detta sköna tillstånd. Ingen annanstans. Jag tycker så mycket om att söka upp platser jag varit på innan, går gärna till samma fik, samma affärer, ibland har jag t o m känt igen expediterna... Älskar att gå på Åhléns stora parfymavdelning, i år var det häftigt att se julskyltningen. NK var i särklass bäst. Men Gamla Stan gick inte av för hackor heller. Hittade en jättefin sjal handgjord i lin som jag köpte. Kollade in H&M:s nya stora butik på Drottninggatan. Gick min obligatoriska runda längs Biblioteksgatan, in på Sturegallerian och vidare till Östermalmshallen. Gick längs slotttet mot Nybroplan med Grand Hotel och Nationalmuseum när jag gick vidare mot stan efter att ha varit i Gamla Stan, i Kungsträdgården åkte folk skridskor trots att det var flera plusgrader. Där var också en fin julmarknad, likaså på Stortorget i Gamla Stan. Ja, nu är det bara att längta till sista helgen i april, känns som väldigt avlägset till nästa gång jag ska upp. Ska visserligen mellanlanda i Stockholm när vi flyger vidare till Kiruna och Jukkasjärvi ishotell i januari. Men det är en annan historia.

No comments: