Friday, September 15, 2023

Semesterdag i Malmö

 



Jag tog en semesterdag idag, fördelen med att inte ta alla dagar på sommaren är att man kan vara spontan och ta en dag ledigt när man känner att man behöver. Bestämde mig i tisdags, det var en sån jättejobbig dag på jobbet,  kände mig stressad. Sen var jag och kollade blodtrycket i måndags eftermiddag och det är för högt trots att jag ökat på  medicinen, kollade om det i torsdags morse, det var lite bättre men fortfarande för högt. Så nästa vecka ska jag ha telsamtal med läkaren. Jag kände för min hälsas skull att jag nog skulle må bra av en dag ledigt. Det bästa jag vet för att koppla av är lite miljöombyte så jag tog tåget till Malmö idag. Det underbara sensommarvädret fortsätter och det är så skönt att ha klänning och sköna sandaler och bara strosa runt en dag. Jag åt på Texas Longhorn, gick sen min vanliga runda in på Småland, där köpte jag ljus, kom på att jag ska ha olika färger på ljusen i min ljuskrona i köket. Åt en mjukglass, gick i en massa butiker, köpte inget mer men det är roligt att bara titta och njuta av lite storstadsliv. Tog en latte och satt ute vid Stortorget innan jag tog tåget hem. En skön avkopplande dag.

4 comments:

znogge said...

Så tråkigt att ditt blodtryck är förhöjt trots ökad medicinering. Jag har inte kollat mitt på ett tag men borde göra det. Kan vara samma sak här...

Väldigt skönt att ha semesterdagar att plocka av vid behov. Nu fick du en lite längre helt och en härlig dag i Malmö. Precis sådana saker som man behöver göra för sitt eget mående. Hamburgare är en favorit så det var ett bra val. Ljusen är jättefina och så fint att blanda olika diskreta och mjuka färger. Kommer att bli hur fint som helst.

Önskar dig en skön och avkopplande kväll nu!

Kram

Ingrid said...

Det är inget bra tecken att ditt blodtryck är för högt trots att du har medicin mot det. Bra att du ska ha en läkarkontakt för att prata om det. Klokt också att ta en semesterdag efter att det har varit lite väl intensivt på jobbet.
Vilken härlig färgkombination på ljusen. Jag kände direkt att det var färger som jag också skulle vilja ha. Färger som ger lugn :D Hoppas du får en riktigt härlig och lugn helg.
Kram

ime said...

Znogge: ja det känns ju inte riktigt bra att trots ökad medicin går inte blodtrycket ner. Kände att det verkligen var läge att ta en ledig dag och bara försöka koppla av och då är Malmö ett bra alternativ.
Kram

ime said...

Ingrid: jag behöver få bukt med blodtrycket, har ju inte de bästa generna tyvärr. Jag funderar faktiskt på om jag ska skaffa en egen blodtrycksmätare.
Hade jag haft råd och det varit möjligt hade jag gärna jobbat mindre, att ha en extra dag ledigt hade nog varit bra för min hälsa.
Ja jag tyckte också färgerna på ljusen var fina!
Kram