Saturday, July 29, 2023

En solig dag i Köpenhamn

 






Det blev en helt perfekt fredag när vi åkte till Köpenhamn jag och E. Jag hade ju kollat in väderappen att det skulle vara sol och lagom temperatur och det blev det verkligen. Det är så härligt att komma till en större stad med lite puls, jag mår som bäst då. Vi började med att strosa lite på Ströget, varuhuset Illum är en favorit för mig. Vid lunchtid gick vi till Gråbrödretorv och restaurang Peder oxe. Vilket ställe! Jag åt en jättegod hamburgare, servitrisen envisades med att prata engelska med oss. Vi satt ute men var inne och kollade i restaurangen och så väldigt fint var där.  Gamla lokaler med härligt trägolv, vita dukar och levande ljus på varje bord. Vi skulle låna toaletten så vi var nere i källaren som bestod av gamla valv och många små rum. Vi gick sen vidare mot Norreport och Torvehallerne, det är som stora saluhallar, populärt ställe med mycket folk. Vi beslöt oss för att gå till Botaniska trädgården och där var stora områden med blommor, damm och snirkliga små gångar. Det är det jag gillar med stora städer, att det finns fina parker mitt i allt. Vi hittade sen ett torg där vi slog oss ner för en kaffe. Där var det lite Paris-känsla, såna möbler som man alltid ser på serveringar där, folkvimmel och en gatumusikant som spelade fransk musik. Sen blev det ett besök till på Illum, överst finns en hel våning med Muji, mode, inredning, mat och allt är japanskt. Jag köpte en vit linneskjorta. Sen drog vi oss mot tåget, man blir lite trött av större städer. Det gick väl ganska ok med foten får man säga efter närmare 16000 steg, jag får lite ont emellanåt men det är bara att gå sakta så går det. Den här dagen blir nog denna semesterns höjdpunkt.

4 comments:

znogge said...

Vilken härlig dag ni fick i Köpenhamn! Vädret kunde ju knappast varit bättre heller. Köpenhamn är en väldigt trevlig stad som alltid är väl värd ett besök. Nog är det trivsamt med lite storstadspuls då och då. Peder Oxe har jag varit på men det var evigheter sedan kan jag säga.
Själv ser vi fram emot att planera in ett besök i Stockholm för nu ska det äntligen bli av!

Önskar en god lördag nu!

Kram

ime said...

Ja Köpenhamn är jättetrevligt, speciellt om man tar sig utanför Ströget. Finns mycket att upptäcka.
Vad roligt att åka till Stockholm! Så härligt att komma till huvudstaden och allt som finns där. Så får ni också se sonens lägenhet.
Kram och detsamma till dig!

ibod11 - Ingrid said...

Jag sitter här och ler lite åt att du och jag trivs bäst i så olika miljöer :D Men att jag älskar fjälltoppar innebär inte att jag inte kan trivas med att upptäcka allt fint i en stad. Men sedan måste jag kompensera med natur igen :D Parker och naturområden i städer är nog lika viktiga som vackra byggnader, konst, butiker, caféer och restauranger. Lite vatten gör också en stad fin och i Köpenhamn finns ju det (jodå, jag har varit där :D ). Underbart att du fick en så himla fin dag och att du fick många härliga minnen att leva på. Skönt att foten orkar så mycket. Att den känns av är nog inte så underligt men du kan ändå gå många steg.
Kram

ime said...

Ja, jag tror att du och min väninna E är lika, hon trivs också bäst i naturen men ställer ändå upp och följer med mig när jag vill ha lite storstadsliv. Ja parker brukar man kalla för städers lungor, jag tycker det är så speciellt med parker i stora städer. Absolut blir det sen pricken över i om det finns vatten också. Jag är glad att min fot är så pass återställd.
Kram