Wednesday, September 13, 2006


I morse när jag kom ner, sådär kvart i sex, hade jag ingen ström i hela huset. Stod helt villrådig och fattade nada... efter ett tag gick det upp för mej att jordfelsbrytaren hade slagit ut. Gick runt och drog ut lite sladdar och kollade, var t o m uppe på sonens rum (han är extremt lättskrämd när man kommer in i hans rum när han sover), drog ut lite sladdar där också. Så småningom funkade det, jag kunde tända i badrummet och hann duscha. Sen slog jordfelsbrytaren ut igen. Fick ställa fullt av levande ljus i badrummet så jag kunde se mej själv. När klockan blev sju ringde jag en elfirma jag haft kontakt med innan. Han förklarade hur jag skulle göra... vrida av alla proppar, sätta på en i taget och kolla när jordfelsbrytaren slog ut. Det gjorde jag. Det hände inget, förrän efter ett tag när alla proppar varit iskruvade ett tag, då slog den ut igen. Jaha... skickade ett sms till Å på jobbet som alltid är där tidigt, att jag skulle bli sen. Kl 8 dök elkillen upp, och han kunde konstatera rätt snabbt att det var varmvattenberedaren som var boven. Den bytte jag för fem år sen. När skilsmässan var klar var det massor av saker som la av i huset.... bland annat varmvattenberedaren. Kommer ihåg när jag fått en ny installerad och jag och barnen stod och beundrade en ny blank fin varmvattenberedare och jag var luspank.... att sonen, då 12 år gammal, sa... "men mamma, nu kan i alla fall inte DEN gå sönder".... Ja, i alla fall så fick jag tag i en rörmokare. Han sa att det var en rätt enkel grej och skulle försöka få dit en kille att byta ut ett element i varmvattenberedaren under dagen. Passande nog var dottern hemma och hade feber idag, så jag kunde lämna öppet i huset. I eftermiddags precis innan jag kom hem hade dom varit där och bytt element. Nu är det bara det roliga kvar, att få faktura. Men jag ska inte klaga... mina arbetskamrater är förundrade över hur snabbt jag får hem hantverkare....???!!! Kommer inte alla hantverkare 10 minuter efter man ringt???? Ibland har det hänt att jag inte fått någon räkning efteråt heller... Kan det bero på att jag står med tårar i ögonen och pratar om hur jobbigt det är att vara ensam tjej och bo i hus..... eller???????

No comments: