Monday, November 03, 2014

Slö måndag

Tillbringar dagen hemma, min kompis Tilda på bilden är nära mig hela tiden. Skrotar omkring i min stora frottémorgonrock, känner mig inte jättesjuk men inte pigg heller. Dricker kaffe och äter pepparkakor. Det här med att själv boka in när man kan jobba kan vara lite farligt, det är ju ingen som väntar på att jag ska komma, alltså är det jättelätt att hoppa över en dag, jag behöver ju inte höra av mig och säga att jag är sjuk. Men jag har väl arbetsmoral nog att inse att imorgon behöver jag ge mig av. Jag hoppas jag mår tillräckligt bra. Men som jag sagt tidigare, jag hade tänkt göra så här året ut, jobba mindre. Jag har ju faktiskt inte haft någon semester i år att tala om. Jag är så förundrad numera över människor som har fasta jobb och en stor lön som kommer in varje månad och betald semester. Att kunna unna sig resor och allt annat man vill ha. Men jag tror inte det är liktydigt med lycka. Lycka kan innefatta så mycket annat. Jag har insett att frihet är väldigt betydelsefullt för mig. Frihet att styra min tid, att inte behöva be om ledigt och att någon annan ska avgöra om jag har skäl att vara ledig och sen få vänta på att denne någon ska svara. Men jag inser ju att jag inte heller kan ha det så här hela tiden. Idag ringde jag upp rekryteraren som hörde av sig i fredags, men det jobbet innebar 2-3 kvällars jobb i veckan, visserligen i min hemstad, men jag vill vara tillgänglig nu för det jag är utbildad inom i december månad. För då om någon gång måste ju behovet finnas för att få jobba.
Ute är det lite svag novembersol. Det är visst varmt också, 14 grader fick jag fram. Härligt. Höst- och vinterkylan får gärna vänta.

No comments: