Friday, August 09, 2024

Härliga Hällevik

 



Gårdagskvällen blev en underbar kväll som stoppas in i minnesbanken och kan plockas fram när det är mörkt och trist i vinter. Jag och J var på jazzfestivalen i Hällevik, denna lilla pärla som ligger direkt vid havet. J kom till mig med tåget direkt från sitt sommarjobb som notarie på Lunds tingsrätt. Efter att han ätit åkte vi till Hällevik, jag hade reserverat en bil. Vi var framme vid halv åtta och då var hela tältet fullsatt där konserten skulle vara. Det var ett danskt band som drog igång det hela och vi kunde såklart höra allt men vi såg inte så mycket av scenen. Efter det bandet var det en konsert med Sarah Dawn Finer. Eftersom man hörde allt så bra gick vi en promenad längs havet och njöt av en helt vindstilla ljummen kväll, det var otroligt vackert. Det är inte så mycket som slår Blekinge och de små gamla fiskelägena direkt vid havet. Nu på morgonen har J åkt till Lund igen för att jobba och jag har min sista semesterdag. Jag är helnöjd med årets semester, sånt underbart väder och jag har hunnit med att göra lite utflykter och träffat vänner. Känns faktiskt helt okej att börja jobba nästa vecka.

5 comments:

Znogge said...

Vilken härlig tur till Hällevik det blev och så mysigt med konsert. Förstår att det blev en ljuvlig kväll och att promenera längs med vattnet är en lisa för själen. Verkligen ett fint minne att ha i åtanke när mörka höstkvällar är här.

Så härligt att du är nöjd med din semester och en fantastisk tur med vädret har du också haft. En bra balans när det gäller ledigheten är viktigt och där tycker jag att du har lyckats mycket bra. Jag tror att väldigt många börjar arbeta på måndag igen för här startar skolorna den 14:e. Då lär det bli garanterat lugnare i vår lillhåla men än är här många sommargäster och turister.

Önskar en fin sista semesterdag nu och en bra inledning på helgen!

Kram

ime said...

Ja gårdagskvällen var helt magisk.
Man kommer inte ifrån att vädret betyder mycket på semestern, allt blir roligare och lättare när solen skiner. Skönt för er kan jag tänka när turisterna droppar av.
Kram

ibod11 - Ingrid said...

Kanske var det faktiskt en bättre upplevelse att höra musiken medan ni gick iväg en bit och njöt av kvällen. Då mådde säkert öronen bättre också. Väldigt fina bilder från er härliga kväll. Du har verkligen haft en fin semester och gjort det allra bästa av den :D
Kram

Znogge said...

Både ock faktiskt. Jag tycker om när det är lite liv och rörelse och det är det verkligen sommaritd. Händer många trevliga aktiviteter och så. Vintertid kan det vara lite väl stillsamt för min smak.

Kram

ime said...

Ja ljudnivån kan bli lite hög.
Jag är verkligen nöjd med semestern, synd bara att man har semester så sällan 😊
Kram