Friday, September 06, 2024

Fredag

  


En liten orkidé i en fin rosa färg blev det idag. Vilken sensommar vi har! Jag njuter ofantligt, ju längre hösten och kylan väntar, desto bättre. Jag har en semesterdag idag, planen var att jag och E skulle åka iväg imorgon, E fyllde 60 häromdagen,  men våra planer fick ändras eftersom all tågtrafik söderut är inställd i helgen pga planerat banarbete. Vi skjuter på det till nästa helg. Jag hade lite saker att hinna med idag och jag behöll semesterdagen eftersom det är så härligt väder. Det blev en efterlängtad sovmorgon, sen var jag och fixade naglarna. Efter det åkte jag ut till köpcentrat utanför stan. Skulle hämta en kjol jag beställt men den var inte bra så det blev retur. Efter det handlade jag mat och sen åkte jag till min hemby för att titta till föräldragraven. Jag har inte varit där sen början av sommaren. Det är min bror som sköter den i år. Imorgon är det 10 år sen min mamma dog. Tänk vad mycket som hänt på dessa tio år. S har flyttat till Stockholm, jag har blivit mormor. J bodde i Japan när min mamma dog men han har flyttat hem igen. Många av mina gamla klasskompisar har föräldrar som är begravda nära mina föräldrar. Det känns så konstigt att se.

4 comments:

ibod11 - Ingrid said...

Vilken fin orkidé. Ni har verkligen fått högsommar igen och vad skönt att du njuter av den och har en extra ledig dag. Synd att tågtrafiken hindrade er resa men då har ni den kvar :D Du fick en fin dag i alla fall. Det är nog ofta så att tankar kommer när man besöker en kyrkogård. Det är oundvikligt att börja fundera över liv och död och över bekanta eller deras föräldrar som nu inte finns kvar hos oss längre.
Kram

ime said...

Ja det är väldigt varmt, när jag körde bil idag såg jag träd där bladen var väldigt höstaktiga, blir sån konstig kombination med denna värmen.
Vi får verkligen hoppas vi kommer iväg nästa helg.
Ja många tankar kommer när man besöker en kyrkogård. En gammal klasskamrat till mig har både sina föräldrar och sin storebror begravda nära min föräldragrav. Storebrodern dog hastigt när han var endast 50 år.
Kram

Znogge said...

Vilken vacker orkidé och i helt rätt färg dessutom. Så skönt att du behöll din lediga dag ändå.
Min mamma dog 2015 och vad har inte hänt sedan dess? Äldsta fröken har gift sig, sonen och yngsta fröken har träffat nya respektive och blivit sambos. Fyra barnbarn har tillkommit dessutom. Tänk om mina föräldrar hade fått uppleva det men nu blev det inte så. Vemodigt men livet går ändå vidare.

Önskar en fin och avkopplande lördag nu!

Kram

ime said...

Ja jag unnade mig den här extra semesterdagen.
Det är livets gång att den äldre generationen går vidare, min moster som dog för tre år sen hann uppleva att få ett barnbarnsbarn. Min mamma försvann ju tyvärr i demens de sista sju åren.
Kram