Sunday, September 01, 2024

Tankar en söndag





 Några bilder från mitt vardagsrum. Det är nu i september 14 år sen jag flyttade in i min bostadsrätt och jag trivs så väldigt bra.  Visst saknar jag huset emellanåt och Sölvesborg men det var jobbigt att sköta huset ensam och Sölvesborg kan jag åka till när jag känner för det. När jag åker dit är det ju bara mysigt att gå i butiker, fika och ibland åker jag till Torsö.  När jag bodde där var livet hektiskt med allt man skulle hinna med. Jag kan bli så förundrad över dom som bor kvar i sina hus som dom köpte som unga och fortfarande är gifta och har barn som kommer hem till sitt föräldrahem. Jag har fått sköta allt själv, byta ut saker i huset, renovera badrum, få huset ommålat osv. Vad annorlunda det måste vara att vara två om det och ha någon att dryfta allt med och dela kostnader med. Men å andra sidan är jag väldigt självständig och råder över allt i mitt liv, ingen har makten att förändra till något jag inte bestämmer själv över.

6 comments:

ibod11 - Ingrid said...

Du har ordnat till det så fint så jag förstår att du trivs bra. Visst saknar både du och jag våra tidigare hus men det är rätt skönt att slippa ansvara för allt på egen hand. Det är både lättare och väldigt skönt att bo i lägenhet. Du kan ju dessutom lätt ta dig till Sölvesborg och njuta av allt du gillar där. Det är alltid lättare när man är två om ansvaret men det är stärkande för självförtroende att se att man klarar det mesta själv :D
Kram

Znogge said...

Så fint du har det i ditt vardagsrum så jag förstår att du trivs bra. Förstår att man kan sakna ett hus men samtidigt måste det vara praktiskt. Husse och jag hör ju till gruppen som bor kvar och det trivs vi med. Har god plats att ta emot sonfamiljen när de kommer på besök. Hade jag varit själv hade jag dock aldrig velat bo i hus. Det kräver ändå en del och det tar sin tid. Ett stort ansvar för en person helt enkelt. Du kan ju ändå åka till Sölvesborg och njuta av det utan att bo där.
Önskar en god kväll!
Kram

ime said...

Tack! Ja du har också haft ett älskat hus. Jag fick ju anlita folk till det som behövde göras vid huset. Ett tag kan man ju göra det, jag hade bestämt mig för att bo kvar så länge något av barnen gick i skolan.
Kram

ime said...

Tack! Det är skönt att ha plats när man får besök, jag har inte så mycket plats nu men det finns en övernattningslägenhet vi har tillgång till.
Kram

Znogge said...

Så bra att föreningen har tillgång till en övernattningslägenhet. Det underlättar verkligen mycket.
Önskar en fin måndagskväll nu!
Kram

ime said...

Ja det är perfekt!
Kram