Sunday, March 25, 2018

Söndagstankar

Detaljhandeln har alltid intresserat mig, trots att jag ska lämna branschen tror jag ändå mitt intresse kommer att finnas kvar. Men det är inte så ljusa rapporter som kommer nu från branschen. Många kedjor tappar, senast kom Kappahls rapport som visar ett stort tapp, mq redovisade sitt stora tapp för drygt en vecka sedan, H&M har problem, Indiskan, Lindex osv... Boomerang-kedjan gick i konkurs. Ja listan kommer nog tyvärr att göras längre och jag tror också på nedläggningar av butiker och upppsägningar framöver. Insatta personer säger att förutom näthandeln och förändrat shoppingbeteende så är det inte längre status att handla mycket och ofta. Man lägger hellre pengar på restaurangbesök t ex och det finns massor av nya matställen som poppar upp hela tiden. Man äter ute flera dagar i veckan, både frukost, lunch och kväll. Det är inte som tidigare att man någon gång unnar sig att gå ut och äta på kvällen. Man träffas för luncher, fikar ihop, äter frukost, lägger möten samtidigt som man äter ihop.
Ibland funderar jag på om jag ska berätta för ledningen hur det gått till i vår butik. Att man glatt bryter mot regler som finns och hittar på egna. Men nej, jag ska lämna med huvudet högt. Det finns stora problem där och nu får andra ta över. Jag ser fram emot att få jobba på en stor arbetsplats där förhoppningsvis saker och ting fungerar och man är mer rädd om sin personal.

2 comments:

Från Glam till Damm said...

Hej,
Ja, det blir tufft för mänga företag och speciellt för de som inte samtidigt satsat på näthandel eller har haft krångliga hemsidor och ett varulager som tar slut i storlekarna på nolltid. En stor leksakskedja i USA lägger ner nu, Toys ur US. De har missat det där med näthandeln. Nu har jag ju köpstopp men när jag handlar gör jag det mest på nätet, men samtidigt är det ju mysigt att titta i affärer. Ja, det gäler att få till en balans.

Vad skönt för dig att du slutar. Du har ju gett lite vibbar på att allt inte står riktigt rätt till, och du gör alldeles rätt att bara lämna och låta de stå i sin egen röra. Det kommer ikapp dem en dag. Det skall bli spännande att läsa om nästa jobb.
Lycka till och ha en fin söndag!

Kram, Anneli

ime said...

Ja jag ska snart berätta om mitt nya jobb. Hoppas även min fina kollega också snart kan lämna nuvarande jobb. Hon söker annat för fullt. Kanske går det upp för ledningen då att något inte stämmer.
Önskar dig också en fin söndag!
Kram