Wednesday, June 13, 2018

Mer tacksamhet

I vår förening håller man på att byta avloppsrör i vår källare, det betyder att man startar det arbetet klockan sju på morgonen. Skulle alltså behöva sova med hörselkåpor. Jag la mig extremt tidigt igår, var jättetrött, så jag hade nästan sovit klart i morse när dom satte igång. Nu ska jag vara ledig två dagar efter jag jobbat klart ikväll, blir ju mindre roligt att bli väckt så tidigt.
En sak jag tänkt på är när man har mycket kontakt med sjuka människor eller människor med funktionshinder är att de ofta är ödmjuka och trevliga när man pratar med dom om resor som ska beställas. Väldigt tacksamma och noga med att tacka och önska mig en trevlig dag. Tänk om vi alla varit mer tacksamma och inte så gnälliga och bortskämda. Vi som är friska och har en fungerande kropp och frihet att ta oss dit vi vill.

4 comments:

znogge said...

Kloka tankar för visst vore det bättre om vi bemötte våra medmänniskor på ett trevligt sätt och att alla kunde visa tacksamhet när det behövs. När man blir beroende av någon blir tacksamheten oftast stor när allt fungerar.

Kram

ime said...

Ja de här människorna är väldigt beroende av andra. Det är nog inte alltid så lätt. Men det känns bra att kunna hjälpa till och underlätta.
Kram

ibod11 - Ingrid said...

Jag hör ju till de som ofta har behövt vända mig till vård och under en period även till sjukresor. Min erfarenhet är att väldigt många av de som jag mött, som har varit i liknande situation, har lärt sig att vi alla mår bättre av ett glatt och trevligt bemötande. Så även jag. Jag vet hur jobbigt det är att inte få hjälp och jag vet även hur glad och tacksam man blir av att mötas av en trevlig röst som gärna hjälper till. Då blir jag automatiskt lika trevlig tillbaka i ren tacksamhet och lättnad :D Jag har ett flertal gånger talat om för vänliga röster hur mycket jag uppskattar deras hjälp och det blir både de och jag glada av :D
Kul att du möts av denna fina respons och får känna dig uppskattad :D
Kram

ime said...

Ja det är roligt när man får höra att en kund är nöjd och tacksam. Visst finns motsatsen också, alla hjälpbehövande är inte nöjda men man vet aldrig vad människor fått gå igenom. Så man får inte ta åt sig om någon är otrevlig.
Kram