Sunday, June 17, 2018

Söndag

Min lilla Tilda på bilden.
Här regnar det. Skulle väl bli vanligt svenskt sommarväder i veckan. Hoppas värmen återkommer även om det inte behöver vara typ 30 grader.
Jag tycker det är rätt mycket gnäll från en del på jobbet, ofta är det unga tjejer, nära 30 år yngre än mig som gnäller på hur jobbigt det är att jobba heltid och att schemat inte är bra. Vara sådär 25 år och tycka det är jobbigt att jobba heltid känns ju lite märkligt, dessutom är en del ensamma, inga små barn t ex. En del klagar på att schemat är så varierat, deras kroppar mår inte bra. Ja jag vet inte vad jag ska säga. Det är lite skillnad mot som jag är, i slutet av mitt yrkesliv och ha provat på en hel del saker. Som t ex förra jobbet där man kunde få jobba en hel dag från öppning till stängning utan rast och inte veta om man fick äta. Det är ju inte ok. Här har vi våra raster inlagda precis som det ska vara. Här är det ordning och reda. Orkar man inte med detta så får man kanske jobba deltid någon annanstans.

4 comments:

ibod11 - Ingrid said...

Jag känner igen det där från min sista arbetsplats. Där jobbade många yngre och jag tänkte ofta att de inte visste hur bra de hade det. Det var även missnöje med att lönen var låg i förhållande till deras stora ansvar. Jag sa inget men jag tänkte att deras ansvar var att registrera uppgifter och inget annat. Självklart har man ett ansvar att göra ett bra arbete men det arbetet påverkade inte varken människors eller djurs välbefinnande. Lönen kan man gärna ha åsikter om men det var det minst ansvarsfulla arbete jag har haft och det hade jag för att jag hade problem och inte orkade något annat. Men det var också en arbetsplats med väldigt bra personalpolitik så jag tyckte att det var mycket gnäll i onödan. Jag trivdes väldigt bra tills jag inte klarade det längre.
Det är nog så man måste hantera det. Se till hur man själv trivs och hitta det som man själv tycker är positivt. Stäng ute gnället och tänk som jag gjorde, att de inte vet bättre ;)
Jättesöt bild på din sötnos :D
Kram

znogge said...

Tråkigt när det är så men jag känner också igen det från mitt jobb. Det som en del och då oftast yngre gnäller om funderar jag knappt inte själv över. Är man väldigt missnöjd så är det kanske lämpligt att söka något annat. Jag tycker du har fått ett bra råd och det är att stänga ute gnället som knappast gynnar stämningen.

Vilken fin bild på din ena katt!

Kram och god söndagskväll!

ime said...

Ingrid: ja jag tänker också så, de har inte så mycket att jämföra med. Ibland kan man ju undra varför en del sökt jobb där överhuvudtaget för vi fick veta i förväg att vi skulle jobba tidiga morgnar och sena kvällar ibland.
Kram

ime said...

Znogge: ja är det så att yngre människor gnäller mer generellt? Man kanske har en annan inställning när man har hela sitt yrkesliv framför sig.
Kram