Saturday, May 26, 2018

Lördag

Har varit vid graven idag och satt en bukett rosor. Tänkt mycket på min mamma. Hon var den snällaste man kan tänka sig, aldrig att hon ställde några krav eller förebrådde mig för något, hon litade på att jag gjorde de val som var bäst för mig. Hon älskade också sina barnbarn villkorslöst. Det är tråkigt att man inte har kvar sin mamma, nu hade jag haft mycket bättre tid för henne. Det var värre när man var ensamstående mamma och hade ett krävande jobb, hus och mycket annat omkring sig. Men de sista sju åren av sitt liv var hon svårt dement och det var jobbigt att hälsa på henne. Så är livet.
Sen åkte jag vidare till L som bjudit mig på lunch hemma i sitt härliga ställe. Hon bor på landet i ett jättefint hus och stor trädgård och pool. Vi satt ute såklart och det var mysigt att träffas. Skönt att prata igenom en hel del. Plötsligt kom den här robotgräsklipparen fram av sig självt och körde omkring och klippte. Vilken lyx. Fast jag skrattade när den kom åkande, ser lite roligt ut. Jag handlade efter jag varit hos henne och jag köpte ju balkongväxter, pelargonior och annat och dom har jag tänkt plantera imorgon. Det mulnade faktiskt på här i eftermiddag och kom några regndroppar, såg ut som det skulle bli åska ett tag men det drog bort.

4 comments:

ibod11 - Ingrid said...

Så fint du skriver om din mamma. Fint att ge henne rosor på mors dag. Jag har inte vanan att åka till den minneslund där mina föräldrar ligger eftersom det har varit så långt avstånd, ca 70 mil. Sedan jag flyttade närmare har jag helt enkelt inte tänkt på det men nu har jag inspirerats av dig och Znogge och kanske åker jag till min mamma (och pappa) någon dag efter mors dag när jag ändå ska till sjukhuset i samma stad.
Så mysigt att efter kyrkogården kunna åka och njuta av vädret hos din goda vän. Hon hade säkert lika trevligt hon :D
Kram

ime said...

Jag har bara en mil dit mina föräldrar ligger begravda. Känns som att man är nära dom när man är där.
Kram

znogge said...

Så fint du skriver om din mamma och en bukett rosor passade verkligen bra en dag som denna. Visst saknar man sina föräldrar och jag önskade att min mamma fått uppleva lilla S. Min mamma älskade verkligen sina barnbarn och så även min pappa men han dog på tok för ung.

Kram och ha en härlig mors dag och söndag!

ime said...

Ja det är livets gång men ändå känns det konstigt att t ex din mamma inte fått uppleva lilla S och att man själv plötsligt har rollen att få barnbarn. Herregud var tar tiden vägen?
Kram och detsamma till dig