Thursday, August 20, 2020

Firande

 Det är ganska mycket firande på mitt jobb dessa dagar. Idag firades en kollega som fyllt 50 i sommar. Vi hade lagt ihop, hon fick förutom en stor bukett blommor ett presentkort på 1500 kronor hos en hudterapeut. Trevlig present tycker jag som jobbat som hudterapeut. Då kan man unna sig en lyxig kräm eller en härlig behandling. Vi åt god prinsesstårta idag. Sen ska en annan tjej som jobbat som timanställd hos oss sluta för hon ska ha liten bebis i september. Hon fick fina grejor som filt, bestick, mugg, haklapp med mera och allt med mumin-motiv. Vi ska gå på stadshotellet imorgon för en liten aw efter jobbet.

Satt och pratade med en man på mitt jobb på tåget häromdagen. Han har en chefsposition, fyllde 60 i somras. Han ska också sluta, men inte frivilligt. Han blev uppmanad att ta någon slags avtalspension för att man ville ha in en ny person. Han fick 13 dagar på sig att lämna besked. Och vem väljer att tacka nej och "tvinga" sig kvar? Men oerhört tråkigt att efter 25 år på ett jobb avsluta på ett sådant sätt. Var väldigt tråkigt att höra.

Ja, en dag till sen är jag ledig en vecka. Jätteskönt för det har varit några stressiga dagar. Idag har jag bara haft en massa jobbiga ärenden och det tar på energin.

5 comments:

Znogge said...

Vilket trevligt firande av två kollegor och det var generösa presenter. Jag nollade under sommaren och blev bortglömd så numera är jag sparsam med vem lag lägger till.

Så tråkigt för din kollega att mer eller mindre bli uppmanad att sluta. Även om han har rätten på sin sida så tror jag inte att någon vill tvinga sig kvar.

Skönt för dig att ha en veckas semester nu när alla nästan börjat arbeta igen. Det är förmodligen mycket lugnare om det blir någon utflykt eller så. Hoppas vädret blir bra även om det förmodligen inte blir lika varmt som det varit.

Kram

ime said...

Vi är ju väldigt många på jobbet som lägger ihop så det blev fina presenter. Nej, vad trist att dom har missat dig, kom inte ens arbetsgivaren ihåg dig?
Nej att tvinga sig kvar är inte hållbart. Jag tycker det är ett tufft beslut, vet inte riktigt vad som ligger bakom.
Vädret ser inte ut att bli så jättebra, men jag ska försöka njuta av min ledighet ändå.
Kram

Znogge said...

Nej, tyvärr inte men det är inte mycket att göra åt saken.

Kram och ha en fin fredagskväll!

ibod11 - Ingrid said...

Trevligt med firanden och det är alltid kul att bli lite uppmärksammad på särskilda dagar :D Det var fina presenter och de var säkert väldigt nöjda. Men det tror jag att de hade varit om det "bara" hade blivit blommor och tårta också. Men vad trist att känna sig oönskad efter att ha jobbat så länge på samma arbetsplats. Jag hoppas att han ändå kan tycka att det är lite skönt men många behöver ha ett arbete för att må bra. Om han blir avtackad med tårta och present från arbetsgivaren så känns det säkert ganska falskt. Hoppas att han har bra arbetskamrater som visar äkta uppskattning.
Det är nog inte så dumt att ha en veckas semester nu när det är lite lugnare. Hoppas att du får fint väder och att du verkligen kan njuta av hela veckan :D
Kram

ime said...

Ja jag tycker väldigt synd om honom, 25 år på en arbetsplats och sen tack och hej utan att ha valt det själv.
Vädret ser inte så strålande ut men det ska bli skönt med ledighet och sovmorgnar framför allt.
Kram