Monday, August 01, 2016

Min Stockholmshelg

Hemma igen efter några underbara dagar i huvudstaden. Man kan inte annat än ha det fantastiskt i denna stad med allt vackert man kan se och vädret har ju varit strålande också. Vi kom upp fredag eftermiddag och gick till det nybyggda hotellet mittemot centralen där man kan åka upp till en terass och ha jättehärlig utsikt. Där tog vi ett glas rosé, sen mötte vi upp J som kom med nycklarna till S:s lägenhet. Vi tog oss ut på stan och flanerade lite, gick mot Gamla stan bland annat. Så småningom tog vi oss ut till Lilla Essingen, S hade köpt en varsin present till oss, en liten fin bricka från Carl Larssons gård i Dalarna, precis vad jag behövde! Vi köpte sushi och åt i lägenheten, sen gick vi ut en runda på Lilla Essingen, där är så himla fint. På lördagmorgonen gav vi oss av till Fotografiska, där är en helt unik utställning med bilder på Greta Garbo. Fotografiska ligger jättefint, restaurangen har stora panoramafönster ut mot fantastisk utsikt. Stockholm måste vara världens vackraste huvudstad. Utställningen var helt underbar att se, det visades filmer också om Greta Garbo och lite personliga tillhörigheter kunde man också se, det finns fler fina utställningar att se, bland annat har Bryan Adams fotograferat massa kända människor, men Garbo-utställningen var bäst. Det är så fascinerande att se bilder på henne eftersom hon var så väldigt skygg. Hon slutade filma redan vid 37 års ålder. På lördagen var det Pride-parad och det var också jätteroligt att få uppleva. Vi tog oss till Stureplan och såg att det stod människor uppe i Zaras skyltfönster på andra våningen så dit tog vi oss också och my god vilken utsikt vi fick! Det var väldigt rörande att se detta, att få känna glädjen och kärleken och få visa sitt stöd. Jag är lycklig över att bo i Sverige, tänk om vi haft Rysslands lagar? Det började med Mark och Jonas som kom hand i hand och vinkade, sen var det många kändisar, men mest helt vanliga människor och det var så roligt för folk stannade upp och pekade upp mot där vi stod, det måste sett roligt ut från deras perspektiv att det stod folk i ett skyltfönster, så vi vinkade hela tiden och det var en stark känsla att få se allt. Ren glädje. En halv miljon människor ute och tittade på detta, jag visste ju inte i förväg att det var denna helgen så jag blev så glad när jag fick reda på det. Innan vi tog oss till Pride-paraden så var vi på Söder, vi skulle egentligen gått till en japansk restaurang och äta ramen, som jag åt när jag var i Japan, men den var semesterstängd. Så vi gick vidare och hamnade på Nytorget, nya kvarter för mig. Där satt vi ute och lunchade på ett härligt ställe. Vita Bergen ligger jämte så vi gick dit och tittade, fina gamla kvarter och fin park och Sofia kyrka ligger där, vi kom precis när det var ett bröllop. Efter Pride-paraden åkte vi hem till Lilla Essingen och skulle vila lite, men vi var så trötta så vi kom inte ut igen faktiskt. Man kan inte påstå att vi är några nattsuddare!! Så vi fixade lite mat i lägenheten och sen gick vi en promenad igen runt ön och såg på en underbar solnedgång. Sen söndag, då åkte vi spårvagn ut till Djurgården, jag vill så gärna besöka mitt favoritställe Rosendahls trädgårdar. Jag är så förälskad i det stället, Djurgården är underbart vackert och det är som ett litet paradis att komma ut till Rosendahl med sina fina odlingar, både grönsaker i alla former och blommor. Jag köpte en liten blomma, sen köpte vi lite gott att äta på tåget hem, en bit lavendelsockerkaka, mumma! Och lite skorpor och fairtrade-choklad. Jag åt en smörgås där och E åt soppa och då satt vi ute i deras trädgård. Sen gick vi till Waldemarsudde och där var ju också underbart vackert. Slottet är jättefint, det ligger alldeles direkt vid vattnet och där är fina planteringar och statyer och vidunderlig utsikt. Sen tog vi spårvagnen men gick av vid Djurgårdsbron och promenerade längs Strandvägen, satt en stund i Kungsträdgården. Sen gick vi på Zara, jag köpte en blus. Vi gick till Mood-gallerian och sen fick det bli Centralen, köpa lite mat att äta på tåget och så en lite långsam resa hem, man är liksom lite trött och det är skillnad mot att åka upp och ha hela helgen framför sig. På lördagen gick vi förresten även längs Norr Mälarstrand, också en helt underbar vy. Det har varit en ovanlig visit i Stockholm eftersom jag faktiskt sett många nya vyer och kvarter. Det är så lätt att man alltid gör det man brukar, men det har varit underbart, väldig tur med vädret också, varmt. Vi har suttit ute på S:s balkong under ett stort träd och ätit frukost och även suttit där på kvällarna. E är också perfekt att resa med, vi känner varandra utan och innan och allt är så okomplicerat och enkelt. Glad att jag har henne i mitt liv. Det enda som fattats är lilla S men jag vet att hon har det underbart i Kroatien och sen ses vi på fredag här hemma. Jag har tagit massor av bilder men har lite problem att föra över dom så det är några googlade bilder.

2 comments:

znogge said...

Vilken alldeles fantastisk helg med så många härliga upplevelser! Stockholm är en fin stad så jag måste komma till skott med en resa dit snart. Sonen bor ju där...

Kram och ha en bra kväll!

ime said...

Åh vad roligt 😊 har du din son där? Jag åker ju upp så ofta jag kan, fjärde gången sen förra sommaren, har varit en Stockholmsälskare i många år 😊