Saturday, May 25, 2024

Föreläsning om stress

 Ytterligare en vecka avklarad. Jag var med på en digital föreläsning om stress i veckan, det var Anna Bennich som är psykolog som höll i den. Det var intressant, mycket känner jag igen men det är inte fel med en upprepning. Det jag fascineras av är liknelsen med djur, de blir också stressade, på savannen om man blir jagad av ett djur som vill äta upp en t ex. Skillnaden är att de ältar inte efteråt, de går inte och tänker "hjälp, tänk om detta händer igen, vad ska jag göra då, kommer jag att klara det".  Så har vi människor en tendens att göra. För en zebra t ex är reaktionen likadan som hos oss vid en stressituation: kroppen blir fylld av adrenalin, matsmältningen lägger av, muskler spänns, det handlar helt enkelt om överlevnad. Skillnaden är att hos oss handlar det oftast inte om överlevnad. Stress är egentligen inte farligt, det är om man inte har tillräcklig återhämtning det kan bli skadligt. Däremot har sjukskrivningarna ökat på grund av stress. Det kan man fundera på vad det beror på. Man tror att anledningen kan vara att vi alltid är tillgängliga genom mail och sociala medier. Vi borde koppla bort detta mycket mer.

Jag tänker på hur jag alltid stressade från jobbet för att hinna med ett tåg. När jag bröt foten förra sommaren kunde jag inte gå så fort,  ganska länge efter hade jag ont när jag gick i trappor så jag fick ta hiss eller rulltrappa till tåget vilket tog lite längre tid. Efter detta har jag ändrat mina rutiner, det går ett tåg 20 minuter senare som jag tar numera. Jag har ju ingen tid att passa när jag ska åka hem, ingen väntar på mig. Jag fattar inte varför jag stressade så innan. Sen var det en sak psykologen nämnde, det är såklart bra att röra på sig. Men det går precis lika bra att gå en rask promenad som att gå på ett pass på nåt gym, kroppen bryr sig nämligen inte om vad man har för märke på sina skor eller vilka trikåer man har på sig.

6 comments:

ibod11 - Ingrid said...

Vilken bra och givande föreläsning. Som du skriver så har många av oss hört en del om detta tidigare men vi har en tendens att glömma och behöver påminnas. Jag känner till den psykologen eftersom hon brukar vara med i Nyhetsmorgon och hon verkar alltid kunnig och pedagogisk. Alla ni som deltog fick mycket att tänka på och visst stressar vi i onödan. Bra att du fick en insikt om att du i vissa fall inte har någon anledning att stressa och förhoppningsvis gör det att du kan må lite bättre :D
Kram

ime said...

Det komiska var att just den dagen denna föreläsningen var så var vi grymt underbemannade på jobbet, de som inte var intresserade av föreläsningen fick det ganska stressigt. Jag hade lite svårt att koncentrera mig eftersom det var digitalt och det dök upp en massa medelanden på skärmen från min arbetsgrupp. Men jag hade bestämt mig för att gå på föreläsningen ändå. Det var verkligen bra.
Kram

Znogge said...

Vilken bra och givande föreläsning. Även om en del var bekant så tål det att upprepas. Jag tror att jag har hört denna föreläsning för jag känner igen just det där med jämförelsen vid hur det fungerar vid savannen.
Smart av dig att inte stressa till tåget. Onödiga stressmoment ska vi verkligen försöka plocka bort i den mån det går.

Önskar en fin lördag!

Kram

ime said...

Ja det var en bra föreläsning. Juat det där med att plocka bort stressmoment precis som du skriver betonade hon mycket. Nu förstår jag inte varför jag alltid drog iväg till tåget som en galning när man kan ta det lugnt och speciellt nu på sommaren kan sitta i solen på en bänk och vänta på tåget.
Jag önskar dig detsamma!
Kram

Hannas krypin said...

Det låter som en riktigt bra föreläsning. Jag tänker också att det inte är stressen i sig som är farlig utan att det blir det när vi inte får rätt återhämtning.

ime said...

Ja det var en superbra föreläsning. Precis så är det, återhämtningen är jätteviktig.