Friday, December 11, 2020

Tankar idag

 En del saker har sysselsatt mina tankar idag. Jobbar man för att leva eller lever man för att jobba? Jag jobbar för att kunna betala min hyra, lån och räkningar.  Förhoppningsvis ska man också kunna unna sig lite roligare saker som att gå ut och äta eller åka någonstans emellanåt. Sen vill man såklart ha ett meningsfullt jobb och trevliga arbetskamrater. Om man inte varit beroende av sin lön hade man väl ändå velat göra något vettigt av sina dagar. Just nu känns det som jag lever för att jobba. Det beror såklart på pandemin och att man just nu lever väldigt begränsat. Arbetsdagen idag har varit av det tyngre slaget. Vi brukar turas om att ha en skitdag då man nästan bara får jobbiga samtal. Idag var det min tur. Sällan har jag blivit så utskälld och jag brukar inte ta åt mig så mycket men det gick inte att låta bli idag. Vi brukar stötta varandra och mina kollegor är jättebra men det är inte roligt att avsluta veckan så. Nu har jag en vecka till och sen har jag en ledig vecka. Ska bli skönt att få sova. Ser inte särskilt fram emot julen detta året. Det konstigaste året vi haft.

6 comments:

Znogge said...

Ingenting är sig likt just nu och det påverkar definitivt även situationen på arbetet. Jag hoppas verkligen att vaccineringen kommer igång snabbare än snabbt för det krävs nog.
Julen ja, den blir nog väldigt annorlunda för många.

Kram och god lördag!

ime said...

Ja det blir en annorlunda jul för många. Jag är ändå glad att J är hemma, vi kommer att fira julafton ihop.
Kram

ibod11 - Ingrid said...

Jag har blivit förvånad förr när du har skrivit om att du ibland blir utskälld. Jag har fortfarande svårt att förstå varför folk ska vara så otrevliga mot dig och dina kollegor. Det lär ju knappast hjälpa dem att få som de vill. Jag hoppas att du kan skaka av dig alla otrevligheter men lite hänger förmodligen kvar ett tag.
Bra att du har din son hos dig och kan fira med honom. Det blir inte som vanligt i jul och visst blir det trist. Vi får verkligen hoppas att vaccineringen går smidigt och att vi snart har byggt upp ett stort skydd i samhället.
Kram

ime said...

Jag blir ju representant för företaget som kunderna är arga på, så jag (och mina kollegor) får ta emot mycket. Kunder kan kräva helt orimliga saker, hade bland annat en kund som på allvar föreslog att det skulle finnas en bil som hade som sin enda uppgift att köra hans dotter. Han krävde att bilen skulle vara i tid varje gång och att vi skulle garantera det. När man svarar att det naturligtvis inte går att garantera det, så är man värdelös och dom betalar minsann skatt. Det går inte att resonera, vilken skatt skulle vi hamna på om varje person skulle ha en egen bil? Felet är att man försöker resonera. Det går inte med alla människor.
Kram

Eva i Dalarna said...

Nä det går inte att förklara för den som inte begriper, som Stenmark sa en gång. Ibland får man bara låta folk klaga.
Jag jobbar för att leva. Jag vantrivs inte på mitt jobb, när jag jobbar gör jag mitt allra bästa och jag älskar mina jobbarkompisar.
Men om det inte vore för att jag behöver lönen så skulle jag inte jobba. Längtar till pensionen, kommer inte att få det särskilt fett vad gäller pengar, men jag är van att "rätta mun efter matsäcken ". Guldkanten kommer att vara att jag slipper gå till jobbet.

ime said...

Ja jag tror många skulle vilja slippa jobba. Speciellt om man inte har så jättelång tid till pension. Det är såklart skönt att äga sin tid.