Tuesday, June 29, 2021

Minnen

 Kom på att det faktiskt är 40 år sen i år som jag började sommarjobba på tidningen som sen blev min arbetsplats ända till 2010. Känns ju jättekonstigt och man inser hur gammal man faktiskt är. Jag började som sagt sommarjobba på sätteriet som det hette då,  jag skrev in journalisternas texter. Det var ett roligt jobb och jag kom tillbaka efter jag tagit studenten året efter. Det var ett ställe där man kunde utvecklas och få utbildningar. Jag utbildade mig till grafiker så småningom för att sen slutligen hamna på marknadsavdelningen och de sista åtta åren jobbade jag som mediesäljare. Då hade jag gått en utbildning som Berghs reklamskola i Stockholm anordnade ihop med Tidningsutgivarna. Där lärde jag mig bland annat presentationsteknik, layout, hade tenta i Marknadsföringslagen med mera. Det var ett antal kurstillfällen på plats i Stockholm, vi bodde på ett hotell i Frösundavik och det var blivande säljare från olika tidningar i hela Sverige. Det var en spännande rolig tid. Men även jobbig, mitt i allt gick jag igenom en skilsmässa och min mamma blev hjärtsjuk och hamnade på sjukhus. Jag jobbade med detta som sagt i åtta år. Det är ett krävande jobb, man förväntas hela tiden sälja mer och mer och det var aldrig tid för reflektion som jag tycker är så viktigt utan man kastar sig hela tiden in i nya projekt. Moralen är inte alltid hög utan det fuskas och man skor sig själv. En del satte i system att byta annonser i tidningen mot varor till sig själv. Jag tröttnade på detta och slutade 2010 efter att ha skolat om mig till spa- och hudterapeut. Men det är en annan historia.

8 comments:

Åsa said...

Jag firar också 40 år nu, tog examen på hushållslärarseminariet 1981, jag har inte skolat om mig, tyvärr kanske jag skulle säga, då bibliotekarie egentligen alltid varit mitt drömyrke, men sen kom livet emellan med tre barn och allt möjligt annat, men jag beundrar dem som orkar byta yrkesbana flera gånger och utmana sig själv, men nu ska jag som jag skrivit tidigare snart gå i pension, lite i förtid men det är värt de tusenlappar man förlorar, man får rätta mun efter matsäck som ett gammalt ordspråk säger, men din karriär låter väldigt spännande och vilken erfarenhet du har samlat på dig, hoppas du har en härlig början på din semester.

ime said...

Ja bibliotekarie låter också som ett härligt jobb! Jag har full förståelse för dom som håller fast vid ett jobb, det är inte alltid lätt att byta bana. Låter härligt att kunna gå i förtid, klarar man det ekonomiskt tycker jag det är en superidé!
Min semester är än så länge varm och avkopplande!

ibod11 - Ingrid said...

Ja, oj vad tiden rusar men det är ofta kul att tänka tillbaka på vad man har gjort. Kanske inte lika kul att inse att det har gått väldigt många år sedan dess :D Det verkar ha varit ett roligt jobb innan det blev så dålig moral och mycket fusk och du kanske har haft användning av den utbildning du fick där på senare arbetsplatser. Du har i alla fall erfarenhet av mycket och det är oftast ett plus.
Kram

ime said...

Ja utbildning och erfarenhet är aldrig fel, jag har aldrig ångrat något, man har nytta av allt man lär sig.
Kram

Znogge said...

Med facit i hand är det lätt att välja rätt. Kanske borde jag läst klart juristlinjen i stället för lärarutbildningen men samtidigt så är lönen inte det enda utan trivseln betyder mycket. Det senaste året har den kanske svajat lite men många arbetsplatser har haft det väldigt tufft. Det man kan konstatera är i alla fall att tiden gått så fort.

Kram och god onsdag!

ime said...

Jaså du påbörjade juriststudier, vad spännande. Jag tror inte man ska ångra val man gjort, det man valde kändes rätt då. Trivseln är viktig. Ja jag kan inte fatta att man inte har långt till pension, jag känner mig som en liten flicka inuti.
Keam

Eva i Dalarna said...

Nä vad tjänar det till att ångra val man gjort...ånger leder ju oftast till ledsamhet. Så länge ens val inte skadat nån annan så får man väl "stå sitt kast ". Göra om och göra rätt eller helt enkelt vara tacksam för vad livet lärt en.Jag blev aldrig sjuksköterska som jag tänkte, eller präst eller författare...men om 2 år går jag i pension, glad med vart jag ändå hamnade. Slösar inte tid på ånger. Då kanske jag skriver den där boken...fast troligen inte.
Man får som i Sinnesrobönen acceptera det man inte kan förändra, försöka hitta mod att förändra det man kan och hoppas att man har förstånd att inse skillnaden!
Trevlig semester, jag har också semester nu, det är det bästa med jobbet.

ime said...

Vilka spännande drömmar du hade, präst eller författare, inte så jättevanliga val. Så skönt att ha pensionen så nära. Haha 😀 gillade din rad om att semestern är det bästa med jobbet!