Saturday, June 12, 2021

Stormig lördag

 Jag får en lite obehaglig känsla av att vi öppnar upp samhället för snabbt. Att det blir ett bakslag, även om smittan går ner så tror jag inte att vi direkt kan leva som vanligt igen. Viruset kan mutera och den senaste varianten från Indien lär vara ännu mer smittsam, man har talat om en tredje dos vaccination för riskgrupper. I veckan kom nyheten att det upptäckts en hel del fall i Sölvesborg av deltavarianten, som den numera kallas. En vaccinexpert sa just på tv att vi bör fortsätta vara försiktiga och hålla avstånd. Nu dessa dagarna jag åkt tåg är det nästan inga som har munskydd. Jag hade vid av- och påstigning men eftersom jag inte hade någon nära tog jag av det när jag åkte.

Idag har det varit stormigt ute, jag var en runda på stan. Känner mig inte helt pigg och har mest vilat idag. Man har så lite tid man är ledig så man behöver hinna med så mycket på helgen. Känns inte bra när man behöver vila bort en dag. 

8 comments:

Eva i Dalarna said...

Ja varenda influensavirus muterar ju, det är väl därför man tar influensavaccin varje år.
Så det är nog inget specifikt för coviden.
Men 16 000 åskådare på fotbollsmatch i Köpenhamn, det låter mycket!

ime said...

Ja men man är ju rädd för att det muterar till en variant där det ännu inte finns något vaccin som hjälper.
Jag begriper inte alls hur det kan vara så mycket publik!?

ibod11 - Ingrid said...

Jag har också tänkt att det kanske ger lite fel signaler och är lite tidigt att släppa på vissa restriktioner. Jag är fortfarande försiktig och vi har ju varit i trakterna kring Sölvesborg så vi har hållt oss för oss själva. Inga restauranger eller butiksbesök.
Synd att du behöver vila bort en dag men det är nog bra om du gör det för återhämtningens skull. Snart har du semester och då hoppas jag att du ska återhämta dig snabbt. Men jag märker nu, när jag är ute och reser, att det verkligen inte behöver vara likhetstecken mellan semester och vila :D
Kram

ime said...

Ja man vill ju inte vara någon glädjedödare men försiktig får man nog fortsätta vara ett tag.
Nej det är kanske inte direkt vilar du gör nu men jag tror man mår bra av lite miljöombyte.
Kram

Eva i Dalarna said...

Nä inte jag heller. Kan jag ha läst fel? Var det 1600? Det är ju mycket bara det!

ime said...

Nä du har rätt, jag hörde också att det var 16 000 på plats.

Znogge said...

Det är väldigt svårt att veta vad som är rätt eller fel. Agnes Wold uttalade sig i dag och hon verkade inte speciellt bekymrad. Menade att ingen går och oroar sig för andra sjukdomar som man är vaccinerad mot. Den enkla sanningen är nog att ingen kan veta...

Kram

ime said...

Jo så är det säkert. Jag har läst tidigare hennes åsikter och hon är ju optimistisk när det gäller vaccinet. Vi får se helt enkelt vad som händer.
Kram