Friday, August 04, 2023

Läget

 


Bild från fin väldoftande lavendel från Engelska parken på Kronovalls slott .

J har varit hos mig några dagar. Vi åkte till min föräldragrav, jag rensade lite ogräs men annars såg det fint ut. Har varit tråkväder, emellanåt har solen tittat fram, man märker vilken skillnad det blir när man får lite solstrålar på sig. Idag var planen att ta tåget till Malmö och strosa runt lite men när jag vaknade och läste om ett brandattentat vid Lunds central tappade jag sugen. Nu verkar tågen ha gått men man kan ju inte veta,  branden var svårläckt och plötsligt kanske all tågtrafik stängs av. Det händer så mycket skit. Det var ett brandattentat i min stad för någon vecka sen, någon kastar in någon slags bomb i en frisersalong så att alla som bodde i lägenheterna ovanför fick fly ut mitt i natten, hela huset är svart av sot. Min gamla arbetsplats, tidningen jag jobbade på, ligger mittemot. Det var där en elev och en lärare blev knivhuggna för något år sen, en gymnasieskola som ligger i samma lokaler som tidningen. Eleven som blev knivhuggen flydde in på redaktionens lokaler. Jag blir så trött på allt som händer och kommer närmare och närmare. Blir så orolig att något ska hända mina närmaste. Idag känner jag mig ledsen och uppgiven.

8 comments:

Ingrid said...

Synd att vädret har varit trist men ändå trevligt att få umgås med J. Visst är det mycket elände och våld på många platser numera. Här uppe har vi inte samma problem men det är klart att en del tråkigheter händer här också. Jag förstår att det känns extra jobbigt när så mycket händer nära dig och tyvärr är det väldigt många som upplever samma sak. Här uppe förfasar vi oss och tycker att det är hemskt men det känns ändå längre bort.
Kram

Znogge said...

Trevligt med besök ett p<ar dagar. Vädret har varit väldigt ostabilt men så fort att solen visar sig så blir det varmt och skönt.
Ja, vart är vi på väger tänker jag ofta. Det händer mer och mer i vårt samhälle och kriminaliteten sjunker lägre ner i åldrarna. Bristen på respekt för människors liv är så skrämmande tycker jag. Det känns inte roligt alls. Sedan är det förvisso lite lugnare här i vår lillhåla men Malmö är inte långt borta...

Önskar en god fredagskväll nu!

ime said...

Ingrid: ja det är lugnare där du bor. Minns de åren jag gick hem genom en tom stad vid 22.30-tiden helt ensam, det förekom rån och skottlossningar. Det är egentligen inte klokt, man har på ett konstigt sätt vant sig.
Kram

ime said...

Znogge: ja det har varit trevligt att ha sonen här.
Det är just detta med att inte ha respekt för andras liv som gör en frustrerad och arg, att kallt räkna med att någon oskyldig kan dö när man kastar in en brandbomb. Det är förfärligt.
Kram och detsamma till dig!

Kristine said...

Lavendel dufter jo SÅ godt :)

Ønsker deg en fortsatt fin august-lørdag ^^

ime said...

Javisst gör det!
Önskar dig detsamma 😊

Från Glam till Damm said...

Hej Marie,

Lavendel är underbart! Jag bor på fel breddgrader tänker jag ibland.

Jadu, så skrämmande med attentat och våld och alla unga människor som får sätta livet till var och varannan dag här i Sverige nuförtiden. Vart är vi påväg?

Förstår att du känner som du gör när det kommer så nära.

Ha det gott!

Kramen,

Anneli

ime said...

Hej Anneli!

Ja man kan verkligen fråga sig vart vi är på väg. Det värsta är att man blir så avtrubbad, att det blir vardagsmat. Hoppas vi kan få till en förändring.

Ha det gott du också!

Kram