Tuesday, August 01, 2023

Österlenbesök






 Idag gav jag och E oss ut på en liten roadtrip till Österlen. Vi började med Kronovalls slott där man kan äta vedugnsbakad pizza. Vi har varit där förut och det smakar alltid gott. Sen körde vi vidare mot Simrishamn, strosade lite i staden och tog en kaffe och glass på ett café. Vädret har inte varit det bästa, sånt här smått regnande från och till. Det är alltid mycket folk på Österlen på somrarna och ännu mer i städerna vid sämre väder. Vi stannade till vid Kiviks musteri, men gav upp när vi såg att det var lång kö för att ens komma in. Egentligen är Österlen härligast sensommar/förhöst, vi har varit där ett antal gånger i september, vädret brukar vara soligt och så är det lugnare med folk. Vi stannade till på ett rökeri utanför Åhus, jag köpte varmrökt lax med mig hem.

6 comments:

ibod11 - Ingrid said...

Även om vädret inte var det bästa och det dessutom var lång kö till musteriet så verkar ni ha haft en trevlig dag i Österlen. Det är så vackert där och kanske valde vi bättre dagar då vi var där för några år sedan. Jag kan inte minnas att vi trängdes någonstans. Och ja, vi var faktiskt inte bara ute i naturen utan även i t ex Kivik :D
Kram

ime said...

Österlen är alltid trevligt även om vädret inte är det allra bästa. Vad skönt att ni slapp trängas när ni var där. Vi hade inte riktigt tålamodet att stå i kö til musteriet, vi får ta det en annan gång.
Kram

Znogge said...

Vilken bra och trevlig utflykt det blev. Österlen är fint och alltid värt ett besök men nog är det bäst när det är lagom med turister.
Vädret är ju som det är så man får ta vara på dagarna ändå.

Kram och god onsdag!

Från Glam till Damm said...

Men så trevligt. Jag har varit till Österlen två gånger och för mig som bor i Dalarna är det som att komma utomlands. Allt är så annorlunda. Klimatet, flora och fauna, stränderna. Så vackert.

Njut nu!

Varm kram,
Anneli

ime said...

Znogge: ja man får strunta i vädret och ge sig av ändå, solen tittar ju fram emellanåt. Någon sa att tyskars semester börjar nu så mycket turister kommer det att vara i augusti.
Kram

ime said...

Anneli: ja jag kan förstå att Österlen nästan känns som utomlands för dig. Ännu skönare är det i september när allt lugnar ner sig, men så älskar jag ju också sensommaren.
Kram