Friday, January 19, 2024

Fredag

 Hade skrivit ett inlägg som jag tog bort. Man kan ju faktiskt inte veta vem som läser ens blogg och inlägget var kanske för öppenhjärtligt. Formulerar mig som så, att en del människor är osmidiga och skapar onödiga konflikter för att visa att man är den som bestämmer. En härskarstil som är ganska omogen och visar på många brister. Jag har inte riktigt haft hälsan med mig ett tag tillbaka. Jag tog ett antal semesterdagar så att jag kunde jobba mindre ett antal veckor i höstas och nu i vinter. Jag tar ansvar för hur jag mår och försöker balansera på rätt sida, ser till så mycket jag kan att inte trilla ner eller av och bli utmattad på riktigt. Jag har hittat en bra konto på instagram där jag kopierat några tänkvärda inlägg:

Saker du inte ska få dåligt samvete av på jobbet:

● Att du inte alltid är glad och peppig (du är människa, du har fler än ett känsloläge)

● Att du prioriterar din återhämtning (återhämtning och prestation går hand i hand)

● Att du sätter gränser (det gör du för att skydda dig själv)

● Att du tackar nej till saker du inte har energi till (var inte andra till lags på bekostnad av dig själv


6 comments:

ibod11.com said...

Jag vill börja med att berätta att ditt inlägg finns kvar på den sajt där jag samlar de bloggar jag läser. Det går att läsa i första skedet men för att kommentera måste man klicka sig vidare och där syns det att inlägget inte finns längre. Så jag läste det innan jag gick vidare till det här inlägget. Kan kanske vara bra att veta.
Det borde vara självklart att stötta sina medarbetare så att de mår bra. Jag förstår din frustration och tycker att det är underligt att det inte uppskattas att man tar hand om sig själv för att hålla. De tänkvärda punkterna kanske du borde förstora, laminera och sätta upp på en synlig plats på arbetsplatsen. Stå på dig och var rädd om dig <3
Kram

ime said...

Jag kan inte göra så mycket mer än ta bort inlägget på min blogg.
Javisst borde det vara självklart att stötta sina medarbetare. Inte försvåra. Bra idé att sätta upp punkterna på jobbet 😊 men jag ska läsa upp dom om det skulle behövas. Tack Ingrid ❤
Kram

znogge said...

Det är ju så att man vet aldrig vem som snubblar över ens blogg så det är väl klokt att radera om man inte är helt säker.
Självklart är det viktigt att ta hand om sig själv och det är faktiskt vårt ansvar skulle jag vilja säga. Jag har haft turen att ha haft förstående chefer och kollegor som har varit måna om allas mående och det är så viktigt. Men jag vet också att det inte fungerar så på alla arbetsplatser. Arbetet är en så stor del av vår vardag och det måste finnas en fungerande balans.

Kram och god kväll!

ime said...

Ja om man känner att man tar ansvar över sitt eget mående så har man gjort vad man kan. Att då inte få gehör känns tråkigt. Jag tänker på hur jag ställt upp så mycket, jag har aldrig valt sjukskrivning, satt med mitt gipsade ben hemma och jobbade varje dag. Men jag ska prioritera mig själv i fortsättningen.
Kram

Eva i Dalarna said...

Ja sätt upp de där orden på jobbet, det tycker jag var en bra idé!
Jag har inte läst det du skrev och tog bort, men jag tycker du verkar vara en plikttrogen människa som verkligen jobbar på. Att man sen blir sjuk kan man ju inte rå för.
Hoppas huvudvärken blir bättre, det är så jäkla jobbigt att ha ont i huvudet!

ime said...

Jag tror inte min arbetsgivare uppskattar om jag gör det, men tanken är lockande!
Nej man kan inte rå för att man blir sjuk och mitt motto nu är att sätta min hälsa främst.
Det blev mer än huvudvärk, en förkylning och värk i kroppen på det tyvärr.