Sunday, January 14, 2024

Hammarskjöld-filmen

 


Igår var jag och E och såg Hammarskjöld-filmen. Den var väldigt bra, den handlar alltså om sista året i Dag Hammarskjölds liv. Mikael Persbrandt spelar huvudrollen. Om man är intresserad av verklighetsbaserad film och inte gillar filmer med massa biljakter och liknande så är den verkligen att rekommendera. Han köpte ett hus på Österlen, Backåkra, dit han skulle åka för att koppla av. Jag har varit där, det ligger fantastiskt fint vid havet, han hann inte vara där så mycket men allt står kvar som det gjorde på den tiden han bodde där. Efteråt gick vi på Grisen & draken och åt hamburgare, en nyöppnad streetfood-restaurang. En härlig lördag, precis i min smak. Jobbar man och stretar på under veckorna behöver man göra roliga saker på helgerna.

8 comments:

Znogge said...

Tack för tipset om filmen. Den har jag missat helt. Filmer med biljakter är absolut inte min grej kan jag säga.
Vilken bra lördag det blev och så trevligt att det blev middag ute också. Jobbar man hela veckan så måste man absolut unna sig något extra under helgen.

Önskar en fin söndag nu!

Kram

ime said...

Det var en gripande film, mycket sevärd och Mikael Persbrandt gör en strålande insats. Man behöver verkligen göra roliga saker på helgen, annars känns det som livet bara består av jobb.
Kram och detsamma till dig!

ibod11 - Ingrid said...

Det verkar ha varit en lyckad dag med både bra film och god mat. När man sliter hela veckorna behövs något som får en att koppla av och bli glad av under de lediga dagarna.
Kram

ime said...

Ja jag känner ett stort behov av att göra något roligt på helgen, annars känns det som livet bara består av jobb. Speciellt denna årstiden när man knappt är ute.
Kram

Från Glam till Damm said...

Hej Marie,

Jag gillar verkligen verklighetsbaserade filmer, och den filmen vill jag se.

Ha en fin dag!

Kramen,

Anneli

ime said...

Hej Anneli!
Tycker absolut du ska se denna filmen, mycket sevärd!
Önskar dig också en fin dag!
Kram

Eva I Dalarna said...

Jag gillar verklighetsbaserade filmer men även andra filmer, dock är jag inte så förtjust i biljakter. Det beror dock på handlingen i övrigt i en film tycker jag, om en biljakt kan passa in. Men det finns ju massa filmer som inte bygger på verkligheten men är utan biljakter och bra ändå.
Själv tillbringade jag lördagen på Scalateatern I Stockholm! Inte fel det heller!

ime said...

Ja jag skojade lite när jag skrev just biljakter. Hammarskjöld-filmen är spännande men på ett annat sätt. En lite lågmäld film emellanåt.
Åh vad roligt att vara på Scalateatern i Stockholm!