Thursday, March 01, 2018

Torsdag

Välkommen mars månad! Hoppas nu våren kan få komma och att vintern ger med sig.
Läste en artikel idag om förlåtelse. En kvinna berättade om att hon hade förlåtit sin far efter många år fast han tvingade henne att leva sitt liv på ett visst sätt. Att det var en befrielse att förlåta. Fadern var död men hon gick fortfarande omkring med ilska. Jag kom att tänka på hur mitt liv varit. Jag var inte den där dottern/systern/frun som kanske förväntades. Jag har alltid varit för självständig i andras ögon och är det säkert fortfarande. Min pappa tillhörde den generationen som egentligen tyckte att kvinnor kunde nöja sig med att vara hemma. Att ta hand om barnen och låta mannen försörja familjen. Hade jag följt det rådet hade jag ju stått helt på backen vid skilsmässan. Skilsmässan som min pappa dessutom skyllde på mig. Han och min bror hade mycket kontakt bakom min rygg och förstod varandra så väl. Jag passade liksom inte in. Jag som gick min egen väg och hade mina egna åsikter. Inte levde mitt liv som dom tyckte man skulle leva. Jag var ju inte alls som min mamma som fogade sig och inte stod upp för sig själv. Jag lägger ingen skuld på henne för det var inte så lätt, man kan liksom se ett mönster. Hon var lillasyster med en dominant storasyster och senare en dominant man. Sonen, min storebror, dom fick skulle också fortsätta dominera. Och han trodde han kunde göra det med mig också. Han offrade kontakten med sitt enda syskon för att kunna lägga beslag på allt han ville ha från det gemensamma barndomshemmet. Men jag tänker inte på det här längre, jag känner inte ens att jag behöver förlåta. Jag har bara konstaterat att det är så här det är.

6 comments:

znogge said...

Kloka tankar. Man behöver inte alltid förlåta utan det kan räcka med att acceptera. Det tror jag är viktigt om man inte vill bli bitter.

Kram

ime said...

Ja. Egentligen tänker jag inte på det här längre. Skönt att det är en historia jag lagt bakom mig.
Kram

ibod11 - Ingrid said...

Jag skrev en kommentar som jag lyckades få att försvinna så här kommer ett nytt försök. Eller så blir det dubbelt upp ;)
Våren kommer till sist, den är bara lite seg i år.
Det är inte lätt att glömma gamla orättvisor men du gör det väldigt bra om du har lyckats släppa det som var. Det mår du mycket bättre av :) Du kan känna dig stark och stolt över dig själv som stod upp för det du tyckte och som inte fogade dig i vad andra ville för din del.
Kram

ime said...

Tack 😊 det var snällt skrivet. Starka kvinnor är inte alltid populära men sånt får man försöka stå över.
Kram

Anonymous said...

Det där om starka kvinnor är så sant. Min mor blev änka vid 42-års ålder;
två barn 4 och 8. Far var skogvaktare för Billerud; ingen änkepension; inga
s.k. safety nets. (1932) Hon hade gått 6 år i skolan i en by i Grangärde Finnmark.

Vi flyttade till närmsta stad; hon öppnade matservering, som efter en tuff
tid gick bra, men du kan tänka dej att en del tanter, som satt hemma och väntade
på att gubben skulle komma hem med avlöningskuvertet, snackade. Hon var relativt
ung och hon såg fortfarande bra ut. Skvaller! Hon var stark - kämpade för mej
och min bror (som fick polio vid 12 år) men blev aldrig bitter.

Har aldrig erfarit orättvisa som du beskriver. Starkt av dej att komma över det.
Med beundran - Ruth i Virginia

ime said...

Tack för dina ord. Ännu mer beundransvärt av din mamma, det var ju mycket tuffare på den tiden.