Wednesday, September 15, 2021

Katt som arbetskamrat

 


Idag börjar jag lite senare så det blev sovmorgon. Jag försöker alltid hinna med en morgonpromenad när jag jobbar hemifrån, vilket jag gör till 90%. Det var soligt och skönt när jag gick ut, september kan vara en härlig månad. Tanken är ju att vi ska tillbaka till arbetsplatsen i oktober. Sen ska vi flytta till ett helt nybyggt kontor 1 mars och igår fick jag reda på att sista arbetsdagen blir 14 januari i nuvarande hus och att sen blir det distansarbete igen till 1 mars. Om det nu även gäller vår avdelning. Det har ju börjat nya kollegor till mig, dom jobbar på plats så det blir lite konstigt när man själv jobbar hemifrån, man blir lite utanför. Det finns ju både för- och nackdelar med det mesta. Det är skönt idag när jag jobbar sent att jag slipper gå igenom stan ensam. En nackdel är också när man bor ensam och jobbar hemifrån att man inte träffar så mycket människor. Den sociala biten betyder också mycket. Känner att jag behöver bli lite mer aktiv på helgerna annars är jag hemma sju dagar i veckan. Sen börjar jag bli lite trött på att ha katterna omkring mig hela tiden!! Speciellt Tilda ska vara nära och gärna sitta på tangentbordet, tror jag lyfter ner henne 30 gånger om dagen. Lite svårt att utföra sitt jobb när man varken ser datorn eller kan trycka på tangenterna. Ibland piper hon så högt att det måste höras till kunderna och när vi har möten går hon fram och tillbaka framför kameran. Lilla Tilda.

7 comments:

Åsa said...

Men vilken social kisse Tilda verkar vara, jag sitter också i teams möten då och då och ibland dyker det upp nyfikna missar, så du är inte ensam om det, det brukar bli ett roligt inslag när det är ett tråkigt möte. Jag hade gärna fortsatt att jobba hemifrån tills jag ska gå i pension, lagom att åka in några timmar till jobbet då och då, vet inte riktigt hur det blir där jag jobbar, ska kolla lite med chefen om det är möjligt att i alla fall kunna jobba hemma två dagar per vecka, hoppas.

ime said...

Ja Tilda är väldigt social!
Ja jag önskar också kunna kombinera jobb på kontoret med hemarbete, det hade varit det bästa. Återstår att se om det är möjligt. Hoppas du får positivt besked!

Znogge said...

Det är inte lätt det här med att arbeta hemifrån. Självklart finns det fördelar men även också nackdelar. Under hela förra läsåret hade jag varit överlycklig för att arbeta hemifrån men att vara på plats gjorde också att den dagliga tillvaron var ganska så normal. Den sociala biten fanns där även om helgerna blev ganska händelselösa. För dig som lever ensam så förstår jag att du vill aktivera dig en del på helgerna.

Jag minns när vi hade ett Teamsmöte. Då dök plötsligt rektorns hund upp i bild och började skälla. Det gjorde att våra hundar satte i gång de med så ingen hörde någonting. Samtidigt så fick många sig ett gott skratt också så det bjöd vi på.

Kram och god torsdag!

Znogge said...

Så fin Tilda är glömde jag att få med!

Kram

ibod11 - Ingrid said...

Vad himla skönt att du slipper ensampromenaden genom stan i mörker. Det allra bästa är nog att mixa hemarbete med att vara på kontoret. Men det tror jag att vi har nämnt tidigare. Det är jättetrist om du hamnar utanför när andra lär känna varandra. Om du kunde få jobba hemifrån när du har kvällspass och jobba på plats på kontoret andra tider så vore det kanske bra. Men det är inte alltid att det som är bra är det som fungerar. Jag håller tummarna för att det ska kännas bra till sist.
Men lilla Tilda, vad söt hon är men kanske lite för tillgiven och uppmärksamhetstörstande. Det är inte lätt för en liten kisse att förstå att matte inte har tid.
Kram

ime said...

Znogge: ja det är nog många som varit med om dråpliga situationer vid teams-möten hemifrån. Tänker på den allvarliga advokaten som hade lyckats få ett kattfilter på sig 😁
Kram

ime said...

Ingrid: ja kombinationen att få jobba hemifrån vid kvällsarbete hade varit det bästa.
Tilda är lite jobbig, hon blir likadan när jag pratar i telefon med Dante t ex. Men det är värst när hon hela tiden promenerar på tangenterna och lyckas få allt att försvinna.
Kram