Wednesday, December 22, 2021

Blir inte som planerat

 Vaknar upp till ett vitt landskap, snöflingorna singlar ner så vackert, en vit jul är väldigt ovanligt i Skåne. Tyvärr blir inte julen som planerat, de har varit sjuka i Stockholm men det som satte helt stopp för att åka dit är att jag blivit genomförkyld. Vaknade av huvudvärk ett par nätter, men i måmdags morse kände jag att jag inte orkade ge mig av till jobbet. Jobbade hemifrån till lunchtid sen orkade jag inte längre. Jag är snorig och hostig. Så det är inte tal om att ge sig av någonstans. Andra julen som blir inställd och det är supertråkigt att inte få fira med Dante, hälsa på i deras nya hus. Men vad ska man göra? Jag har försökt få tag i ett covid-test att göra hemma men dom är slut på alla apotek, har kollat både i min hemstad och i Lund där J skulle kunnat köpa ett. Till sist hittade jag ett jag kunde köpa som kommer hem till mig som jag sen måste skicka iväg och nu med alla helger kommer jag inte att få svar på detta förrän efter jul. Skulle tro att jag har en vanlig förkylning men man måste ju kolla ändå. Känns som jag ställer till det på jobbet med men det kan jag inte göra något åt. I måndagskväll insåg jag att jag inte kommer att kunna handla mat men som tur är kan man göra beställning och få hemleverans så idag kommer det. Fantastiskt. Hela pandemin har jag ändå mått bra och kunnat leva som vanligt, men nu får jag utnyttja t ex hemleverans av mat. Så det får bli en jul i ensamhet, jag går inte under av det, får ändå vara tacksam att jag inte är värre sjuk. Vi planerar att åka upp till Stockholm en helg i januari, J och S fyller ju år den 22. Hade varit fantastiskt att få fira dom ihop, jag kan inte ens komma ihåg när det hände sist. Minns att dom bodde båda i Lund och att jag körde dit och firade dom 2010. Men nu kommer nya restriktioner så jag hoppas inte något ställer till det.

9 comments:

Anonymous said...

Åh. Så tråkigt att läsa. Du hade varit värd en julhelg i Stockholm. Nu får ni snarast prata och planera för en tur dit i januari!
Marie

ime said...

Ja jag har längtat så länge efter att få åka dit, men det är bara att acceptera att det inte blir av. Det är så många som råkat ut för värre saker i pandemin, man får ändå vara glad att man inte drabbats värre.

Eva i Dalarna said...

Har ni inga stationer med självtester där du bor? Här fungerar det så att man åker till en station (behöver ej beställa tid) och hämtar ett paket, testar sig själv, registrerar det på 1177 och lämnar in det där man hämtade det. Svar inom 1-3 dar, det har bara tagit ett dygn hitintills att få svar.
Men hursom helst: ta echinacea och vila och krya på dig! Och Godjul ändå trots sjukdom.

ime said...

Jo vi har stationer, jag har ingen bil, är med i en elbilspool men känner mig för risig för att gå dit bilarna finns. Är väl tveksam till att använda en bil som någon annan sen ska använda om jag nu skulle ha covid.
God jul till dig också Eva!

Znogge said...

Så tråkigt att höra att det inte blir som planerat men det finns helt enkelt inget annat val än att stanna hemma. Sedan förstår jag att det är ledsamt för er alla men vi har ett ansvar för oss själva och andra. Svärsonen testade sig senast i förrgår och det var negativt så vi hoppas att planerna håller men inget är säkert förrän in i det sista. Du får göra det bästa av dagarna och sedan satsa på ett besök i januari.

Kram och krya på!

ime said...

Ja man har ett ansvar och jag vill inte riskera att smitta någon. Jag tänkte idag att hade detta varit innan pandemin hade jag tagit några alvedon och gett mig av, men nu blir det isolering istället. Jag har fått matleverans så jag behöver inte sakna det, det är bara mina nära och kära jag saknar.
Kram

ibod11 - Ingrid said...

Men nej, vad tråkigt att det blev så. Typiskt att du skulle bli sjuk just nu. Men det är bra att ni har planer på att träffas snart i alla fall. Ni ses säkert via skype eller något liknande men det är klart att du vill ha en närmare kontakt än så. Jag hoppas att du kryar på dig och att covid-testet är negativt.
Jag önskar dig en så bra jul som det bara är möjligt efter omständigheterna.
Kram

ime said...

Ja det känns bra att ha planerat in att åka upp om en månad, bara hoppas att det blir och att inga restriktioner eller annat inträffar.
Tack ❤ hoppas du också har en fin jul.
Kram

Eva i Dalarna said...

Här får man även gå eller cykla till stationen, man får bara inte åka kollektivt. Man får även hämta åt nån annan.