Sunday, January 29, 2023

Stockholmshelg


 Då är jag hemma igen efter några dagar i huvudstaden. Känslan jag får när jag går av tåget är ren och skär glädje. Ingenstans upplever jag den känslan förutom när jag kommer till Stockholm. Det handlar inte bara om den lilla familjen som bor där uppe utan jag har känt det i alla år jag åkt dit. Det är liksom en frihetskänsla och glädje att få uppleva lite storstadsliv några dagar. Nästa gång får jag ta en extra dag för jag saknar att hinna strosa runt på mina favoritställen. Jag hann gå lite på Åhléns city och Illum innan jag tog pendeltåget till Spånga. S och Dante mötte mig och Dante hoppade jämfota och kramade mig när han fick syn på mig. Jag har alltid låtit honom styra över det här med kramar, det ska komma spontant från barnen och det värmde extra mycket att han kramade mig. Väl hemma hos dom blev det lite julklappsutdelning. Sen lekte jag och Dante, han fick en liten legohelikopter av mig som han satte ihop i stort sett själv. Han är så himla duktig, pratar och berättar saker, full av humor och så kan han läsa, 4 1/2 år gammal. Lille killen.






På lördagen åkte vi till Sjöhistoriska museet på Djurgården. Jättefint ställe. Där fanns en fin lekhörna där Dante kunde klä ut sig, han hade sjömansmössa, sjömanströja och flytväst på sig. Själva utställningarna var jättefina, bland annat en utställning om de baltiska flyktningar som flydde på 40-talet med små båtar över till Sverige. Man kunde se saker de hade tagit med sig, en flicka hade en liten nalle med sig. Dom kunde bara packa med sig det nödvändigaste och dit räknades nallen.  Vi körde förbi S:s jobb Förvaltningsrätten som ligger på Gärdet när vi åkte hem, körde också på Valhallavägen, så vackra omgivningar. Både där och på Gärdet skulle jag kunna tänka mig att ha en lägenhet, Dante höll med. Drömmar kostar ju inget.

Idag gav jag mig hemåt, hade planerat att gå på Designtorgets butik på centralen men den var nedlagd. Hann en liten runda inom Åhléns city igen innan tåget gick. Köpte en ögonskugga från Laura Mercier. Har tagit en semesterdag imorgon också,  så skönt.

6 comments:

Znogge said...

Vilka härliga dagar du har haft och så roligt att du kom iväg denna gång. Jag förstår precis din känsla för jag upplever samma sak när jag kommer till Stockholm. Så mysigt att få träffa den lilla familjen. Visst ska men låta barnen få ta det i egen takt när det gäller kramar. Det ska helt enkelt kännas naturligt.

Kram och god måndag!

ime said...

Ja det är en väldigt härlig känsla att komma till Stockholm. Jag har känt så ända sen jag kom dit första gången.
Ja jag har låtit Dante styra helt när han vill krama mig, det ska precis som du säger komma naturligt.
Kram

Från Glam till Damm said...

Hej Marie,

Men så trevligt att få spendera några dagar i Stockholm. Jag känner precis som dej.Kan till och med känna så när jag åker förbi tågstationen här hemma och Stockholms-tåge står inne. Jag vill bara kliva på och åka iväg.

Jag tycker att du skall försöka flytta till Stockholm :-)

Ha en riktigt fin dag!

Varm kram,

Anneli

ibod11 - Ingrid said...

Jag tror att jag vet precis hur du känner när du kommer till Stockholm för jag har precis samma känsla när jag kommer till storslagna naturvyer, särskilt från en fjälltopp :D Samma glädje men i väldigt olika miljöer :D Jag hoppas verkligen att du får möjlighet att bo i Stockholm när du slutar jobba. Jag kan riktigt se framför mig hur du har massor av tid för att gå runt där och stråla av glädje :D
Vilka härliga dagar du fick och vad fint att Danta gärna kramas. Jag har samma förhållningssätt både till djur och barn. De får bestämma.
Du hann med mycket under ditt besök och kanske dröjer det inte så länge innan du kommer dit igen.
Kram

ime said...

Hej Anneli!
Haha jag är likadan, när jag kommer till staden jag jobbar i ser jag Stockholmståget och avundas de som ska åka dit.
Jag tror tyvärr det blir svårt att flytta dit, men man ska aldrig säga aldrig.
Önskar dig också en fin dag!
Kram

ime said...

Ingrid: härligt att du också får glädjekänslor när du har en härlig naturvy framför dig. Det viktigaste är ju att man kan känna så, sen kan anledningen variera. Jag har också fått den känslan i naturen, t ex i Japan men även på Island och längst uppe i norr. Det var en fantastisk upplevelse att köra scoter på Torne älv och ha de vidderna och bergen (eller heter det fjällen?) på avstånd. Se renar och hundspann.
Hade man bott i Stockholm hade man alltid haft att göra, tänk bara på alla museer. Jag har nog ingen större förhoppning att få bo där, men man kan ju få drömma.
Kram