Sunday, May 07, 2023

Söndag

 


Idag tog jag mig iväg till det stora köpcentrat utanför stan. Jag var på jakt efter en hårprodukt. Personalen i hårbutiken var helt säkra på att jag jobbade på centrat. Fattar inte var dom fått det ifrån. Jag var ju på Joy när det låg här i staden men följde aldrig med när det flyttade ut tack och lov, för sen gick ju hela kedjan i konkurs. Jag köpte också en ljusgrön linneskjorta på H&M. Det är mycket skriverier om att vår stadskärna håller på att dö, flera butiker håller på att lägga ner, H&M och mq finns bara på köpcentrat, Kappahl ska lägga ner i stan och bara finnas på köpcentrat, fler kedjor är säkert på väg. Jag tror inte man enbart kan skylla på köpcentrat för näthandeln konkurrerar också ut butiker. Jag skulle t ex köpa ett par skor, kollade på Scoretts hemsida och hittade ett par, dom finns inte i butiken utan bara på nätet. Jag kan väl förstå att man inte kan ha hela sortimentet i butiken men då blir det ju att man klickar hem det från nätet.

När jag hade varit på köpcentrat åkte jag och handlade mat. Idag är det varmare, inte de isiga vindarna som var igår. Nu har jag en hel arbetsvecka framför mig, hoppas det blir bättre än i fredags. Då var två sjukskrivna, en vabbade och två hade semester vilket gjorde att det bara var jag och en tjej i telefonin på förmiddagen. Vi hade en timmes kö och det är inte roligt. Jag fick sån huvudvärk så jag fick logga ut en timme tidigare, då orkade jag inte längre.

6 comments:

ibod11 - Ingrid said...

Vad lustigt att de trodde sig känna igen dig därifrån. Jag hoppas du hittade din hårprodukt. Att handla på nätet är så lätt och om det dessutom finns ett större utbud där så är det svårt att konkurrera med det för alla små butiker.
Stackare som var så få att svara på alla samtal. Ni fick säkert ta emot en hel del otrevliga klagomål på det och tillsammans med stress över att inte hinna med allt är det inte underligt att du fick huvudvärk. Jag håller tummarna för att fler ska vara på plats i veckan som kommer.
Kram

ime said...

Jo,jag fick tag i hårprodukten jag var på jakt efter. Det utbudet som finns på nätet har butiker svårt att matcha, man kan hitta saker på nätet som bara finns i butiker i storstäder.
Det känns inte ok att ha en arbetsmiljö så att man får huvudvärk, jag hoppas också det blir en mer normal vecka.
Kram

znogge said...

Hoppas att du hittade hårprodukten. Det är lite ledsamt minst sagt när fysiska butiker i stadskärnan inte klarar sig. Köpcentra i all ära men även dem andra butikerna vill vi ha kvar. Självklart tar näthandeln en hel del också och jag kan förstå det. I dagens bistra ekonomiska läge betalar man inte gärna mer än nödvändigt.
Så jobbigt att ni var så få som skulle svara på alla samtal. Hoppas bemanningen blir bättre den kommande veckan.

Kram och god söndag!

ime said...

Jo jag hittade hårprodukten. Jag föredrar alla gånger att gå i en stadskärna framför köpcentra. Men det är tråkigt när butiker försvinner, här i stan kommer det ofta restauranger i butikslokalerna men det måste ju finnas en stadskärna som lever även dagtid.
Ja vi får verkligen hoppas att vi är mer personal i veckan.
Kram

Hannas krypin said...

Jag tror också att butiksdöden beror på just det att man handlar mer och mer online. Lite synd för jag tror att det i förlängningen kommer leda till att inte kommer finnas några butiker kvar.

ime said...

Ja tyvärr blir det nog så, många butiker kommer att försvinna. Stadskärnorna kommer att se annorlunda ut och kanske ångrar vi att vi handlat så mycket på nätet.