Sunday, November 09, 2014

Brand

Vissa morgnar vaknar man till en förfärlig nyhet, idag var en sådan. Huset mittemot mitt föräldrahem, ett fantastiskt K-märkt hus med massor av historia, har brunnit ner i natt. Ingenting finns kvar. En rådig granne lyckades väcka två boende som hann ut men hela huset är borta. Så mycket minnen man har till detta hus, det har ju alltid funnits. En snäll man som var som en morfar för mig bodde i övervåningen i huset, han är borta sedan ganska länge, men jag var ju där ofta. En familj där jag lekte med barnen som bodde där bodde på nedervåningen. Huset blev ganska förfallet en tid men sedan köpte en man det och totalrenoverade det men behöll det gamla, där fanns ju en sal där man kunde ha evenemang och eftersom mannen som köpt var chef för Musik i Skåne anordnade han massor av konserter och annat, det har varit välkända artister på besök. Han sålde huset efter ett tag och nu var det en annan man som hade det och han hade haft en fest igår med ett irländskt band. Nu finns inget kvar. Jag skickade ett mail till chefredaktören för vår tidning, vi har ju vuxit upp i samma by och berättade att min pappa varit i tidningen på ett uppslag med massa bilder och han berättade om all fantastisk historia. Jag fick ett snabbt svar, han tackade för infon och dom håller just nu på att jobba på att berätta vilken otrolig förlust det här är.

No comments: