Monday, June 03, 2013

Har varit på Helsingborgs djursjukhus i natt med min yngsta katt, lilla Svala. Hon blev akut dålig igårkväll, plötsligt började det rinna massor av saliv ur hennes mun, hon drog sig undan och såg väldigt besvärad ut. Jag reagerade inte så mycket först, men lilla S blev upprörd och till sist ringde jag sjukhuset, dom kunde ju inte alls svara på vad det kunde vara utan man fick gå efter hennes allmäntillstånd och så tyckte dom att jag skulle försöka titta henne i munnen, det var inte helt lätt att bända upp hennes käkar men hon var jättesvullen i munnen så vi tog Svala med oss och körde till sjukhuset, var där vid midnatt, det är en resa på ca 12 mil. Just svullnad i mun känns lite läskigt så vi ville inte avvakta under natten. Hennes spottkörtlar är jättesvullna under tungan, vi kom in ganska snabbt, veterinären hade inte upplevt detta så många gånger men det blir troligtvis operation, dom gör det inte akut på natten men håller koll hela tiden ifall hon skulle få problem med att andas. Det kan vara en inflammation, det är för tidigt att säga vad orsaken är. Det hade runnit så mycket så hela Svala var alldeles blöt framtill, som om hon hade badat, stackars lilla älskade gumman. Hon fick en kanyl insatt i benet, hon skulle få dropp, jag har lite svårt att svara på om hon ätit och druckit som vanligt, eftersom jag har tre katter så ser jag inte exakt vem som äter, dessutom löper hon och då är dom alltid mindre intresserade av mat. Idag ska dom ta prover för att utröna att det inte är något annat som ligger bakom och dom har lovat ringa innan dom opererar. Vi var inte hemma förrän efter kl 3 i morse, fåglarna hade börjat kvittra när vi äntligen kunde lägga oss att sova. Sån tur att S var hemma, jag hade nog inte agerat som jag gjorde om inte hon varit påstridig. Det känns bra att hon är i Helsingborg nu eftersom det är ett jättebra ställe. Nu håller vi alla tummar för att hon blir återställd och att jag får hämta hem henne snart och vilken tur att man har sina älsklingar försäkrade.

No comments: