Sunday, February 16, 2020

Hitta glädjeämnen

Fick ett tips att skriva ner saker jag gillar att göra. Jag behöver hitta glädjeämnen och det är ett sätt att gå in djupare i sig själv, att hitta de positiva sakerna. Jag började skriva, men upptäckte att det jag kom på mest var saker jag kan göra i Stockholm, inte här hemma. Nu menar jag inte att hälsa på Dante. Men t ex älskar jag ställen där man kan titta på blommor, köpa någon blomma med sig hem, fika/äta. Som Rosendahls trädgårdar på Djurgården t ex eller Ulriksdal. Jag följer de på instagram och hade jag bott i Stockholm hade jag nog varit på Djurgården varje helg. Där är så himla fint på Rosendal, bara färden dit med spårvagn längs Strandvägen och sen alla sevärdheter på Djurgården, det ligger längst ut. De har ju aktiviteter året om, man kan t ex äta vedugnsbakad pizza och sitta i deras växthus, de har afternoon tea ibland. Man kan köpa med sig något gott hem. Ulriksdal är mer pampigt men alltså deras blommor... har nog aldrig sett något liknande. Jag var där hösten 2018. Men jag måste ju hitta saker jag tycker om här hemma. Det är tyvärr inte det lättaste. Jag gillar ju inredning också, det finns ett Illum-varuhus på Emporia i Malmö, men då kan man ju nästan lika gärna åka över till Köpenhamn och gå där. Tänk så nära jag har dit men så sällan jag är där. Jag trodde jag skulle utnyttja att jag har resor i hela Skåne mycket mer, jag visste inte att jag skulle bli så trött av jobbet och arbetstiderna att jag inte skulle orka. Jag trodde att jag skulle ta tåget till Malmö när jag slutade tidigt, bara äta något och strosa runt. Jag tänkte inte på att dom dagarna ringer klockan 4.10 och man är så trött när man jobbat klart att man bara vill hem. Det är ju så himla tråkigt att bara jobba, äta och sova. Att inte bryta av med något roligt. Nej jag behöver fundera på hur jag kan ändra på det här.

6 comments:

ibod11 - Ingrid said...

Bra idé att skriva ner det som är roligt. Du hittade en del men sedan blev det stopp pga trötthet på fritiden. Det verkar som om vi alltid återkommer till din arbetssituation och det blir allt tydligare att förändringen på något sätt bör börja där. Men hur? Det är ju inte särskilt lätt. Hade ni varit en liten arbetsplats med ett fåtal anställda så hade ni kanske kunnat prata ihop er och kommit på bra idéer. Men med så många olika viljor och varierande arbetsmoral är det inte lätt. Cheferna är kanske lika stressade och har små möjligheter att göra förändringar. Men nu är det jag som håller dig tillbaka och det var inte meningen. Det finns alltid möjlighet till bättre mående och idén om att skriva ner rolia saker är en väldigt bra början.
Kram

ime said...

Ja det tog stopp. Tyvärr får jag nog acceptera situationen på jobbet. Jag skulle må bättre av dagtid och då också ha mer ork till annat men så länge jag jobbar där så blir det ingen förändring. Jag får fundera vidare helt enkelt hur jag ska få till ett bättre arbetsliv.
Kram

Znogge said...

Det är alltid bra att lista saker som vi mår bra av och som ger oss energi. Tyvärr tog det stopp ganska så snabbt och helt klart är det så att ditt arbete är bromsklossen. Har man varit uppe så pass tidigt så orkar man verkligen inte med mycket när man kommer hem tyvärr. Att bara arbeta dagtid tror jag skulle underlätta en del för dig faktiskt. Finns det någon möjlighet för dig att flytta till Stockholm för det är kanske där du hör hemma? Jag vet ju att bostadspriserna verkligen inte är att leka med men det beror ju också på var man kan tänka sig att bo. Sedan gäller det att hitta ett arbete också så klart. Inga lätta frågor...

Kram

ime said...

Ja att enbart jobba dagtid hade passat mig bättre. Nej jag tror inte det finns någon möjlighet för mig att flytta tyvärr. Jag står i bostadskö för 55+lägenhet och borde få när jag blir pensionär. Men jag har ju några år dit och behöver hitta ett bättre sätt att leva på innan dess.
Kram

znogge said...

Ja, då förstår jag att det inte är något alternativ i dagsläget utan du måste hitta en annan lösning. Hoppas det ordnar sig.

Kram

ime said...

Det gör säkert det på något sätt.
Kram