Wednesday, February 05, 2020

Onsdag

Ledig idag och jag har första tiden hos sjukgymnasten. Ska bli spännande att se om hon kan hjälpa mig.
Jag ska inte skriva mer om rekryteringen av jobbet jag vill ha mer än att det håller på att knäcka mig. Igår när jag gick hem från tåget kom jag på att jag ska försöka få semester torsdag och fredag, jag känner mig helt slutkörd. Skrev ett mail till min chef igårkväll och bad om semester, utan att nämna varför. I morse när jag gick upp hade hon svarat att hon beviljar det. Så lättad jag blev. Nu har jag fem dagars ledighet då jag ska försöka mota bort alla tankar som är jobbiga och bara ta hand om mig själv.
Det jag saknar mycket på jobbet är den sociala biten. Det betyder ganska mycket att t ex fika ihop, prata och skratta lite. Här fikar man för det mesta ensam och skulle det vara någon mer på plats så sitter alla med blicken i telefonen. Sen finns det ju några man pratar med ibland men eftersom man jobbar så olika tider är det sällan man träffas. Det är arbetstiderna som jag upplever som jobbiga också. Det är obehagligt att gå genom en mörk stad ensam på kvällen. Igår när jag gick till tåget på morgonen så var det polisavspärrning precis där jag brukar gå, det hade skjutits mot en fastighet några timmar efter jag gick förbi där ensam sent på kvällen. Två dödsskjutningar har det varit på kort tid i denna lilla stan och jag läste att efter Malmö och Helsingborg är min stad värst utsatt i Skåne. Det är inte klokt vilken utveckling det har blivit. Att man ska behöva vara rädd. Sånt gör mig arg. Man kan inte hålla på att tjafsa om vems fel det är att samhället blivit så här utan nu måste man agera och samarbeta för att få tillbaka tryggheten.

4 comments:

znogge said...

Så skönt att du fick ledigheten beviljad och är ledig fem dagar i rad. En längre sammanhängande ledighet ger helt andra möjligheter till avkoppling. Om man går in i vårt personalrum så sitter nästan alla med sina näsor i telefonerna så jag stannar hellre i vårt arbetsrum och småpratar med mina närmaste kollegor.
Att känna sig otrygg i staden som man bor i är så jobbigt men den bistra verkligheten är tyvärr sådan. Det måste verkligen tas krafttag för att få rätsida på det häör.

Kram

ime said...

Ja, fem dagars ledigt ger en annan avkoppling. Jag kan helt enkelt ta det lugnt och komma ner i varv.
Det är tråkigt att hellre titta i sin telefon än att prata lite på en rast men så har det blivit.
Kram

ibod11 - Ingrid said...

Jag blir lite bekymrad av hur ditt arbete påverkar dig. Att du ska må dåligt och ha jobbiga tankar är ju absolut inte som det ska vara. Att dessutom inte få den sociala biten, som säkert skulle uppväga en del av stressen, är jättetrist. Inte blir det roligare av att du ofta känner dig osäker och lite orolig på hemvägen. Fem dagars ledighet låter underbart och jag hoppas att du hittar nya krafter. Men i grunden är det situationen på jobbet som ställer till det och då kanske inte extra lediga dagar hjälper i längden. Jag förstår att dina tankar snurrar och att du behöver hitta en lösning. Om ledningen är medveten om det här skulle man ju önska att de försöker åtgärda det. Men ibland får jag uppfattningen att personal är bruksvaror som används så länge de håller och sedan skaffar man ny personal. Jag skulle vilja hitta massor av positiva sidor och peppa dig men det är inte lätt när du blir så negativt påverkad av hela situationen. Men njut nu av dina härliga fem dagar som jag hoppas ger dig mycket energi :D
Kram

ime said...

Nej det är sant, extra lediga dagar hjälper inte helt. Det ger bara några dagars respit. Visst är det så att personal är förbrukningsvaror. Jag är ju en envis typ som håller ut länge men det finns ju gränser för mig med. Det man får försöka göra är att hitta på saker man tycker är roliga så man får lite ny energi. Försöka ladda batterierna mentalt.
Kram