Sunday, February 21, 2021

Coronatrötthet

 Jag känner en stark coronatrötthet nu. Det är så himla tråkigt att inget kunna göra och ingen träffa. Man behöver träffa andra människor och få lite energi. När jag gick och handlade i fredags träffade jag på L, min första chef i butiken och jag tycker så mycket om henne. Vi höll kontakten länge men nu var det ett tag sen. Men det räcker att prata en stund för att bli glad och energifylld. Vissa människor klickar man så himla bra med. Man behöver ju också miljöombyte. Nu är jag hemma 7 dagar i veckan. Försöker gå ut varje dag, nu ser vädret ut att bli bättre framöver med plusgrader och ljusare längre på dagarna. Jag såg vintergäck igår på det stället där jag också såg snödroppar. På tisdag ska jag jobba på kontoret, administratören ska vara ledig. Kanske blir det bra att bryta av en dag och åka iväg.

8 comments:

Znogge said...

För min del känns det inte som så stor skillnad eftersom jag arbetar som vanligt varje dag. Även om det är ett orosmoment så träffar jag andra människor minst sagt. Tar bara vaccineringen fart så borde det kunna bli lite bättre får vi hoppas. Tyvärr går det med snigelfart...

Kram

ime said...

Ja jag kände inte riktigt samma trötthet när jag åkte iväg och jobbade, nu när man är hemma 24/7 så blir allt mycket mer påtagligt. Men jag är såklart tacksam att kunna jobba hemifrån. Men precis som du hoppas jag på lite fart på vaccineringen.
Kram

Eva i Dalarna said...

Jag träffar också folk i o med mitt jobb (äldreboende), tack och lov ett äldreboende som klarat sig bra i coronan. Om nån haft sjukdomen så har de överlevt och få har haft den.
På affären eller rättare sagt utanför träffar jag ofta bekanta att prata bort en stund med. Självklart håller man avstånd.
Sen finns ju mobilen, man kan ju ringa folk! Och Skype etc.
Det värsta är väl barnbarnen, att det blir långt mellan träffarna. Fast det bekymret har jag alltid, även utan corona, eftersom vi bor långt från varann.
Men jag håller med, man blir trött på pandemiskiten. Jag brukar gå in på Youtube och lyssna på Jacke Sjödin som sjunger om coronan på välkända melodier och på ett humoristiskt sätt. Det piggar upp!
Vaccineringen går sakta, men det beror ju på tillgången. Nu har jag i alla fall fått tid om en vecka och min 82årige far med diabetes har också fått tid. Så det kommer!
Säger som mitt 11årige barnbarn: "Tålamod är fiskarens bästa vän".

ime said...

Vad skönt att ditt jobb klarat sig bra!
Mitt barnbarn bor 60 mil iväg så jag hade inte träffat honom så många gånger utan corona men nu har det gått 14 månader. Vi pratar ju och ser varandra regelbundet via datorn.
Grattis till att ha vaccinationen inom räckhåll! Klokt barnbarn du har 😀

ibod11 - Ingrid said...

Ja, nu har vi fått höra "håll i och håll ut" väldigt länge men det finns i alla fall et ljus längre fram. Tänk om forskarna världen över inte hade samarbetat eller om det inte redan hade funnits grundforskning på andra coronavirus. Då skulle vi inte vara i närheten av att ha ett vaccin och jag försöker se det från den sidan. Men det är inte lätt och många mår dåligt. Kanske, kanske, kan vi våga träffa och krama våra barn, och i ditt fall barnbarn, i mitten av sommaren. Vi får se fram mot det :D
Kram

ime said...

Ja Israel har ju varit snabbast med att vaccinera och det verkar ha gått bra där så hoppas vi också får bra resultat när vi väl kommer någon vart med vaccineringen. Jag försöker att inte ha för stora förhoppningar men det hade såklart varit underbart att få träffa Dante snart.
Kram

Från Glam till Damm said...

Hej Marie,

Jag förstår vad du menar med Coronatröttheten. Men så bra ändå att du fick komma in till jobbet och vara på plats fysiskt. Jag jobbar ju i skolan och vi lärare är på plats varje dag, även när vi hade fjärrundervisning, vilket jag tyckte var lite väl överdrivet att få lov att åka till en tom arbetsplats och sitta där själv. Men jag förstår hur det kan vara för yrkesgrupper som alltid jobbar hemma och att man i och med det inte får träffa så mänga människor på en väldigt lång.

Kanske känns det bättre när våren kommit lite längre och det blir varmare och barmark ute så man kan vistas ute.

Ha det gott!

Kram, Anneli

ime said...

Hej Anneli!
Jo det kändes bra att komma iväg en dag men skönt att få jobba hemifrån igen. Man får försöka stå ut och hoppas vi kommer ur det här snart. Vi har ju haft underbart vårväder här ett tag och man märker att allt känns bättre då.
Kram