Thursday, February 25, 2021

Torsdag

 Det kändes bra att komma till jobbet i tisdags men konstigt också, det var ju en hel månad sen. Men sen var det skönt att jobba hemifrån igen. Igår fick jag dock de här synrubbningarna igen. Det hände igen när jag satt och stirrade på skärmen. Plötsligt kan jag inte se ordentligt. Satt i lite längre än förra gången men plötsligt försvinner det igen.  Jag är ju listad på en privat vårdcentral och ringde dom och fick en tid på eftermiddagen. Läkaren tycker det låter som ögonmigrän men skrev en remiss till sjukhuset för säkerhets skull. Samtidigt lyssnade han på hjärtat som lät bra men blodtrycket var skyhögt. Var ju med om det för två år sen i samband med en urinvägsinfektion. Då fick jag gå och kolla det några gånger till, det var bättre sen men låg lite på gränsen. Jag vet vad som gäller, ingen rökning (det gör jag ju inte) mindre alkohol (det nyttjar jag knappt alls) röra på sig mer (det är jag inte jättebra på) gå ner i vikt (inte heller min starka sida). Jag ska kolla det igen nästa vecka och det blir förmodligen medicin. I morse gick jag faktiskt en runda vid 7-tiden. Jag vaknade tidigt och har mer tid på morgonen nu när jag inte behöver stressa iväg till ett tåg. Men jag har ju en tendens att stressa, det är så svårt att ändra på. Idag har jag försökt djupandas och ta det lite lugnare. Vet inte om jag lyckats.

8 comments:

Från Glam till Damm said...

Godmorgon Marie,

Usch så jobbigt att inte se bra när man väl sitter där på jobbet framför datorn. Tur att du har en läkare som tar det på allvar och ser till att du blir undersökt. Se till att ta hand om dig.

Jag gillar verkligen att jobba hemifrån men det är inget vi lärare får möjlighet att göra så ofta trots Covid, men jag jobbar hemifrån idag och har fem högstadieklasser on-line, sedan tar vi sportlov.

Kram och ha en fin helg!

Anneli

ime said...

Godmorgon!
Det är riktigt obehagligt när jag inte ser som jag ska. Men det känns skönt att få kolla det ordentligt. Min vårdcentral är bästa tänkbara, dom viftar aldrig undan saker.
Önskar dig ett riktigt härligt sportlov!
Kram

Znogge said...

Så bra att de inte viftade bort det utan att du blir undersökt. Högt blodtryck ska man inte gå med så jag hoppas att det ordnar till sig. Du lever ju ett sunt liv får man säga så kanske behövs det medicinering.

Kram och god helg när det blir så dags!

ime said...

Ja vi får se hur det går när jag ska ta om trycket men eftersom jag inte har en pågående infektion i kroppen som kan påverka trycket är det väl risk att jag får medicinera.
Kram och detsamma till dig

ibod11 - Ingrid said...

Vad bra att du snabbt kontaktade vården och att du fick hjälp samma dag. Det är inte lätt med livsstilsförändringar och att klämma in promenader varje dag kanske är svårt. Det ska ju inte bli en extra stress. Jag hoppas att du hittar sätt att ta hand om dig på. Kanske tillsammans med medicinering om det behövs.
Stor kram <3

ime said...

Jag har faktiskt gått ut och promenerat kl 7 nu två morgnar. Inte jättelånfa promenader men det har känts som en bra början på dagen. Vi får se hur det går nästa vecka när jag ska kolla trycket igen. Det finns tyvärr hjärt- och kärlsjukdomar på min mammas sida så jag vet att jag är i farozonen.
Kram

Eva i Dalarna said...

Ja att äta en blodtryckstablett varje morgon, som jag gör, är inget större besvär. Det håller mitt blodtryck på en bra nivå vilket ju är meningen. Och nödvändigt. Jag menar att det är ingen större katastrof att få lov att ta medicin alltså.
Självklart är det bättre att klara sig utan men ibland har man inget val och då är det ju tur att hjälpen finns!

ime said...

Det är jättebra att det finns medicin, jag som har hjärt/kärlsjukdom i släkten borde ju inte bli förvånad. Tror kanske att jag inte riktigt vill erkänna det hela. Min mamma fick ain första hjärtinfarkt när hon var 63. Jag är 57.