Monday, October 30, 2023

Min Stockholmshelg del 1...

 




... började i torsdags med tåg upp på morgonen. Som alltid får jag de här härliga lyckokänslorna när jag kommer upp. Efter att ha låst in väskan begav jag mig till Östermalms saluhall, jag har inte varit där sen dom öppnade efter flera års renovering. Där åt jag en laxmacka till lunch. Satt och bara helnjöt av atmosfären. Det är ganska länge sen jag hann med mina promenader i innerstan, så jag var så glad att ha tid för detta denna gången. Sen tog jag en promenad genom Sture-gallerian och Biblioteksgatan mot NK.  Där handlade jag lite på deras skönhetsavdelning, man får alltid så otroligt fin service där. Därefter promenerade jag genom Kungsträdgården och bron över till Gamla stan. Så himla vackra miljöer med Slottet på höger sida och Grand hotel, Nationalmuseum och Skeppsholmen på vänster sida. Jag gick till Slottsboden, brukar köpa vackra ljus där men dom fanns inte längre, jag köpte en liten present till Dante istället. Satte mig sen på ett litet fik i Gamla stan. Vädret var disigt och lite småregn men det passar så bra in i de gamla gränderna.





Efter detta tog jag mig till Riddarholmen där jag skulle möta lilla S som jobbar på Kammarrätten. Jag har inte besökt Riddarholmen innan men där finns ju fantastiska vackra byggnader och kyrka. Bara promenaden till/från centralen med Stadshuset jämte är som en dröm. Vi tog oss hem till Spånga sen med pendeltåget. Dantes pappa hade redan hämtat hem Dante, mitt underbara lilla barnbarn. Vi åt en jättegod kycklingrätt efter att jag lämnat över lite presenter till Dante.

Jag får dela upp min helg i flera inlägg, annars är det ingen som orkar läsa igenom allt.

4 comments:

Znogge said...

Så härligt med ett besök i Stockholm som verkligen är en fin och trivsam stad tycker jag. Så bra din första dag blev och bara att promenera i staden är en njutning tycker jag. Förstår att det var mysigt att träffa den lilla familjen också. Till helgen blir det vår tur att åka upp och det ser vi verkligen fram emot. Var på tok för länge sedan som vi var där. Ser fram emot att läsa mer om din resa.

Kram och glad måndag!

ime said...

Ja jag älskar att promenera i Stockholm! Hann inte med alla mina favoritkvarter men jag får vara nöjd med det jag hann besöka.
Hoppas ni får en jättehärlig helg där uppe!
Kram

ibod11 - Ingrid said...

Stockholm är en vacker stad och även om jag får liknande lyckokänslor av naturen så kan jag förstå känslan. Kanske som när jag kom hem till Jämtland igen :D Vilken fin första dag och vad roligt att ni träffas. Nu har du förhoppningsvis tankat massor av energi så att det räcker ett tag :D
Kram

ime said...

Ja jag kan tänka mig att det är samma känslor som när du flyttade hem till Jämtland. Jag kan absolut leva på denna energin ett tag, men den behöver fyllas på regelbundet
Kram