Friday, August 29, 2014

Sölvesborgsbesök

Hemkommen från vackra Blekinge, har klippt mig och sen fikat på favoritkondiset Ritz, satt ute och solen sken. Tycker om min gamla hemstad. Ville inte prata politik hos min frisör, det var hon som tog upp det, men jag blir helt mörkrädd när jag hör inskränkta kommentarer och öppet erkännande att hon ska rösta på sverigedemokraterna. Tycker man ska vara lite försiktig med att prata sånt när man jobbar med människor men hon tycker kanske att jag mer är som en väninna eftersom jag gått till henne i jättemånga år. Men som sagt, kommentarerna man får höra är horribla. T ex att vi inte ska ta emot några flyktingar eftersom vi inte har pengar till äldrevården. Läser precis nu en artikel i svd att det argumentet blir helt avfärdat av forskare. Jimmy Åkesson satt och sa i utfrågning i svt att han inte kan se en åldring i ögonen och säga "ledsen att du får svälta ihjäl men vi måste ta emot flyktingar". Undernärdhet och flyktingmottagning har inget samband alls. Det är ett svårt problem att åldringar är undernärda, det beror bl a på att de övermedicineras och enligt forskaren skulle åldringsvården totalt kollapsa om vi inte haft invandrare eftersom det är så många av dom som jobbar inom åldringsvården. Samtidigt tyckte min frisör att vi ska hjälpa flyktingar på plats, ett väldigt vanligt argument från sverigedemokrater, och att länderna runtomkring ska ta emot dem. Det är precis vad dom gör, Libanon t ex tar emot stora mängder människor som flyr från Syrien. Att hjälpa flyktingar på plats när det är krig, hur gör man det? Hur skyddar man människor från kemiska vapen? Jag blir helt bestört av att höra sånt här och att människor inte ser igenom argumenten från sverigedemokraterna. Och att som min frisör säga att många ensamstående inte har råd med något, därför ska vi inte ta emot flyktingar. Jag har levt som ensamstående i 13 år, skulle inte jag vilja hjälpa människor som flyr på grund av det? Nej, jag blir rädd när människor som jag uppfattar som bra i min omgivning har sådana här tankar och åsikter. Skräcken är att sverigedemokraterna blir ännu större efter valet.

No comments: