Friday, June 12, 2015

Sommarplaner

Det var länge sen jag hade någon sammanhängande semester. Faktiskt ända sen 2010, då hade jag å andra sidan hela sommaren ledig. Jag slutade på tidningen och hade ett antal betalda månader att utnyttja. Då hade jag fullt upp med S:s student och sen sålde jag mitt hus och tömde hela det och flyttade till en hälften så stor bostadsrätt. Så det var lite jobb. Men sen har jag jobbat alla somrar efter det, möjligtvis har jag haft någon enstaka vecka ledig. Jag kan bli lite avundsjuk när jag hör andra berätta om ledighet på något sommarparadis, kanske i skärgården och då ser man avkoppling och sol hela sommaren framför sig. Blir också lite förundrad över människor som berättar antal veckor (ofta många) som dom ska vara lediga. Jag har lite glömt hur det känns. Jag skulle gärna ta en ledig vecka med avkoppling men jag vet också att jag är en rastlös själ. Jag har svårt för att bara slappa och inte göra något. Skulle inte klara flera veckor så. En sommar för länge sen hyrde jag och en dåvarande pojkvän med våra barn ett hus på västkusten en vecka. Det var väl sådär, barnen tyckte det var roligt, men jag kände att jag behövde GÖRA saker. En weekend i en stad är mer min grej, för några somrar sen var jag och S i Stockholm en weekend, jag har varit där flera somrar men jag minns just denna för det var verkligen underbart väder hela helgen och det var i stort sett den enda helgen på hela sommaren med soligt och varmt väder. Vi bodde fint nära Tessinparken, det var härliga promenader, fika i solen i Gamla stan, underbar tur till Rosendahls trädgårdar, lite shopping, en kväll på Sturehof. Det gillar jag, det är mycket roligare för min del än att tillbringa en vecka vid västkusten. Det jag kan längta efter denna sommaren som är full av jobb är min tur till Japan i oktober!

No comments: