Thursday, April 02, 2020

Torsdag

Idag har jag varit hos veterinären och fått hjälp med Tildas päls. Hon har mycket tovor, jag håller och veterinären rakar. Passade på att få hennes klor klippta också, hon är helt stilla och säger inte ett ljud. Sån är hon minsann inte när jag ska klippa klorna på henne. Efter vi var klara åkte jag till Valje och köpte varmrökt lax, så gott. Har också passat på att köpa lite påskliljor och penséer som jag tänkt plantera till balkongen. Det är kallt och blåsigt ute så tror jag väntar med att plantera till imorgon.
Det slog mig när jag tog en sväng till Sölvesborg att jag kommer att bosätta mig där när jag går i pension om det inte blir Stockholm. Jag vill bo vid havet. Att jag bor där jag gör nu är mest för att det är lättare att pendla till jobbet härifrån, men jag saknar naturen och närheten till havet. När jag har slutat jobba ska jag köpa mig en bil igen så jag har större frihet och kan ta mig till alla fina ställen i Sölvesborg.

6 comments:

ibod11 - Ingrid said...

Skönt att få hjälp med pälsvård och kloklippning.
Det är nog bra att ha några alternativ att välja mellan när det gäller var du vill bo som pensionär. Jag skulle ha gissat att Stockholm var det enda alternativet men jag förstår att havet lockar. Sölvesborg ligger fint och det blir ju lite som att komma hem för dig om du väljer den staden.
Kram

ime said...

Jo Stockholm är ett starkt alternativ men när jag kollar på lägenhet där är hyrorna höga och jag vill inte bo hur långt ut som helst. Sölvesborg är något annat, en mindre stad men närheten till havet lockar. Ja den som lever får se.
Kram

znogge said...

Så skönt att få hjälp med pälsen och klorna.
Stockholm är en fantastisk stad men det är också hyrorna eller lägenhetspriserna. Om jag skulle bo i Stockholm hade jag velat bo centralt.

Kram och ha en fin stat på helgen.

ime said...

Ja det finns många härliga ställen runt om i Stockholm, Vasastan och Söder t ex. Men även några stationer bort med tunnelbana eller pendeltåg. Men om det handlar om kanske 45-60 minuter iväg så känns det ju långt. Men det är inget ovanligt pga bostadssituationen.
Kram och detsamma till dig

Znogge said...

Nej, det är verkligen ingen ovanlighet alls i Stockholm. Visst finns det många väldigt trevliga områden. Det gäller bara att hitta något som inte kostar skjortan och det är där det kärvar. Är man två så som delar på kostnaderna blir det mer rimligt men jag vet ju hur mycket sonen får betala själv. Med en ordinär lön hade det aldrig gått.

Kram och ha en fin lördag!

ime said...

Min förhoppning är ju att få ett förstahandskontrakt på en 55+-lägenhet, genomsnittstiden i kön för att få en sådan är 8 år, jag har stått i kö i 3 år och borde kunna få något när jag går i pension. Men det ska vara hyra som man klarar av att betala också.
Kram och detsamma till dig