Sunday, May 17, 2020

Rutiner

Alla har vi våra rutiner. Inte minst katterna. Varje morgon när jag hämtar kaffe ska katterna få lite extra god mat, de har alltid torrfoder framme men får lite blötmat på morgonen, då springer dom i förväg till köket och efter dom ätit upp så lägger dom sig i min säng för att sova. Varje morgon. En annan rutin har jag börjat med och det är dagliga kvällspromenader. Jag får erkänna att jag varit dålig på det. När jag jobbar är jag oftast så trött så det blir soffan istället på kvällen men nu går jag alltså ut så gott som varje kväll. Sjukgymnasten har tjatat på mig och jag är tacksam för varje dag som går utan migrän. Förra året låg jag ju på gränsen till högt blodtryck också och det är ju bra att röra sig lite extra så det håller sig på rätt sida. Det är bara fördelar alltså och jag märker att jag mår bättre. Jag går ju annars till tåget alltid och allt annat jag ska på men eftersom jag bor centralt blir det inte så långa sträckor.
J blev intervjuad i P4 Radio Blekinge häromdagen. Han fick berätta hur det är att bo i Japan nu när det är Corona-tider. Dom har intervjuat honom tidigare, bl a när det var en rejäl tyfon och vid kejsarbytet. Det är kul att höra honom i radion.

4 comments:

Znogge said...

Promenader är bra vardagsmotion som aldrig ska underskattas. Det gäller bara att göra det till en vana. Som hundägare kommer men dock alltid ut. När jag har ätit klart min morgonyoghurt ska Miss T alltid slicka skålen. En onödig vana men så har det blivit!
Så spännande att J blev intervjuad igen!

Kram och god söndag

ime said...

Ja det är ju det bästa med att ha hund, då kommer man naturligt ut.
Gulligt med Miss T vana! När min Tilda var liten fick hon alltid lite fil på morgonen när jag också åt fil.
Kram och detsamma till dig

ibod11 - Ingrid said...

Det är lätt att ge sina djur rutiner och vanor. De vet så väl när de ska få den där godbiten de brukar få eller när det ska hända något annat spännande. Jag har många gånger undrat hur de kan ha sådan koll på klockan. Just det där med filmjölk vande Kasper sig vid också. Han fick alltid slicka ur sin husses frukosttallrik och helt plötsligt försvann den rutinen. Jag åt aldrig fil till frukost. Men något år senare satt han nere hos sin moster (min syster) och stirrade på henne varje morgon och till slut förstod hon att han ville återuppta den vana han hade haft. Varje morgon smög hon åt honom tallriken när Nalle inte var i närheten. Hundar är bra på att visa vad de vill :D
Promenader är bra på många sätt. Man mår bra både fysiskt och psykiskt och om det hjälper att hålla migränen borta är det ju fantastiskt.
Kul att få höra J i en intervju. Det måste kännas konstigt när han är så långt borta.
Kram

ime said...

Ja jag tycker också det är konstigt att de kan klockan, Tilda brukar väcka mig precis innan klockan ringer och så går hon före mig till toaletten, precis som hon ska visa vägen. Fantastiskt att Kasper ville ha fil när han var hos din syster!
Jag har ju vant mig vid att J är så långt borta, men om allt går enligt planen så flyttar han hem i höst.
Kram