Friday, January 01, 2021

Gott nytt år


 Nyårsafton tillbringade jag ensam hemma. Det var inte jobbigt på något sätt, tvärtom kände jag att jag verkligen behövde det. Jag gjorde bouef bourgignon som smakade jättegott, hoppade dock över rödvinet på grund av lite huvudvärk. Jag såg första delen av dokumentären om Ulf Lundell på SvT play.  Avsnittet hette Frihet och ensamhet. Det var ju mina egna ord av vad jag värderar väldigt högt. Frihet är nog det vackraste ord jag vet. Frihet att bestämma själv hur man vill leva. Ingen som säger åt mig hur jag ska vara. Ensamhet är också viktigt för mig. Att jag emellanåt får vara helt ensam. Komma hem till mitt hem och känna friheten. 

Har jobbat dessa tre dagar i veckan och nu äntligen är det bestämt att vår avdelning också ska jobba hemifrån. Vi får ny chef från nästa vecka och jag tror hon drivit på. Denna veckan har jag jobbat som administratör på grund av att hon som är ny på den tjänsten varit sjuk. Så nu återstår att se om hon kommer nästa vecka annars antar jag att jag får fortsätta med det och då måste man vara på plats. Jag har varit kluven till att jobba hemifrån men inser nu att det är bäst eftersom spridningen av covid-19  är störst i hela landet i Skåne. Så jag hoppas det blir av.

6 comments:

Znogge said...

Gott Nytt År! Så skönt att kunna arbeta hemifrån. Jag önskar att jag kunder göra det men snart är verkligheten här och jag längtar inte...

Kram

ime said...

Gott nytt år till dig också!
Fortsätter den här stora spridningen i Skåne kanske man måste stänga skolorna eller är dom barnen du undervisar för små för distansundervisning?
Kram

ibod11 - Ingrid said...

Jag har också stort behov av både frihet och ensamhet och jag tycker att jag har båda delarna. Kanske lite väl mycket ensamhet just nu men inte så att jag mår dåligt av det.
Hoppas att det går bra med arbete hemifrån. Det är bra att så många som kan får den möjligheten men det hänger nog lite på arbetsgivarnas vilja att genomföra det.
Kram

ime said...

Ja det har varit lite märklig inställning från arbetsgivaren på mitt jobb för i stort sett alla i vårt stora hus kan jobba hemifrån utan just vår avdelning. Vi har väldigt många olika program som vi jobbar i men sånt går alltid att lösa. Vilket man gjort nu efter 10 månaders pandemi. Nu får vi se hur det går.
Kram

Eva i Dalarna said...

Ja om man ändå kunde jobba hemifrån. Men det är lite svårt med det, för att inte säga omöjligt när man jobbar på ett äldreboende...Tack och lov har "mitt" äldreboende klarat sig mycket bra i pandemin. Knappt nån smittad!

ime said...

Ja det finns tyvärr många som inte alls har möjlighet att jobba hemifrån. Vad bra att ni inte fått så mycket smitta på äldreboendet!