Thursday, January 14, 2021

Så sorgligt

 Nu är det över 10 000 människor som gått bort i vårt land av covid-19. Det är oerhört sorgligt och jag lider med alla som mist någon nära och all sjukvårdspersonal som står mitt i detta. Hur har det kunnat gå så illa i vårt land? Jämfört med våra nordiska grannländer är våra siffror katastrofala. Jag undrar vad som händer när detta är över. Vad följderna blir. Vad man kan dra för lärdomar. Men det är ändå katastrofalt många människor som förlorat sina liv. Oavsett vad man kommer fram till kommer det inte att hjälpa dom som står med en stor sorg. Det är också så smaklöst att se hur en del människor agerar. Dom lever på som vanligt och drar runt på "avkopplande" resor i hela landet och utomlands. Skriver och berättar hur luftigt det var i skidbackarna i fjällen, ingen trängsel alls. Och vad beror det på? Jo att det finns ansvarstagande människor som hoppat över fjällresan i år. Det finns dom jag följt som jag bara känner avsmak för. Som driver bloggar, företag och gärna vill interagera med sina följare men när följarna kommenterar och har kloka åsikter om personens agerande blir det tyst och istället lägger man ut något nytt man säljer.  Måste säga att just den bloggaren jag beskriver har lyckats att få följarna att tro att dom betyder något.  Men allt går bara ut på att tjäna pengar och fortsätta sitt lyxiga men smaklösa leverne.

6 comments:

ibod11 - Ingrid said...

Ja, det är hemskt och sorgligt och lika hemskt är det att det inte är över än på länge. Folk som inte bryr sig ett dugg om restriktioner och råd förstör för så många andra och verkar inte bry sig, eller så fattar de inte. Jag följer inga bloggar med vinstintressen. Jag tycker att det är trevligt med personliga bloggar där man skriver om det egna livet och det blir inte trovärdigt om man samtidigt säljer produkter eller samarbetar med företag genom att nämna deras produkter. Andra kanske tycker annorlunda men jag väljer bort de bloggarna.
Kram

ime said...

Nej detta kommer nog att hålla på ett tag till. Ingen verkar riktigt veta och man vågar inte tro på vaccinationssamordnaren som tror sommaren kan bli som vanligt.
Jag håller med dig, de personliga bloggarna är bäst. Jag kan gilla att bli inspirerad av t ex mode och inredning men jag har tröttnat på många.
Kram

Eva i Dalarna said...

Det är förstås sorgligt och jag håller med dig. Men när det gäller antalet döda så ska vi komma ihåg att det är inte 10000 mer som dött än vad som skulle dött "ändå". Det dör folk även utan corona, och flertalet av de gamla som dött nu, skulle ha dött ändå. Men nu är det som om att man tror att utan corona skulle ingen dö.
Man kan läsa artiklar som : mamma skulle levt om Sverige skött corona bättre"....jo fast mamma var 99 år...en vanlig influensa tar också död på gammalt folk..
Det är sorgligt alltihop, men det är inte underligt att gamla människor dör.

ime said...

Det har du förstås rätt i. Jag tror jag läste att två tredjedelar av de som dött var över 80. Men det är ändå en del som varit unga och utan riskfaktor som gått bort. Det läskiga är att man vet inte i förväg om man får en lättare variant eller om man hamnar på iva.

Znogge said...

Den svenska strategin lämnar en hel del att önska och vi har hela tiden varit två på bollen. Nu när vaccineringen är igång går den i snigelfart jämfört med andra länder tyvärr. Sedan är det som Eva säger att många av personerna som dött skulle förmodligen dött ändå men långtifrån alla. Det obehagliga med denna sjukdom är att man vet absolut inte hur allvarligt man drabbas. Jag längtar så efter att tillvaron ska bli lite mer normal igen.

Kram

ime said...

Ja man kan undra varför allt går så sakta här? Det tog 10 månader för FHM att gå med på att munskydd kunde vara bra vid trängsel. Hur lång tid tog det inte för hemtjänsten t ex att använda skydd vid kontakt med gamla och sköra?
Jag längtar också efter mer normala tider. Att kunna resa till Stockholm och träffa Dante med familj. Det är nånting som hägrar för mig.
Kram