Sunday, April 03, 2022

Söndag

 Läste ett så härligt inlägg hos underbaraclara om äldre damer i hennes närhet som i åldern 70-80+ fortfarande var modeintresserade och klädde sig fint. Jag hoppas jag behåller mitt klädintresse även när jag blir gammal. Däremot tycker jag att jag inte riktigt hittar någonstans där det finns mycket fint att välja på. Jag tycker det blir mer och mer sällsynt att man faller för en stil på samma ställe. När jag köper något blir det ofta att jag plockar russinen ur kakan. Jag hittar kanske ETT plagg någonstans som jag tycker är jättesnyggt. Sen finns det ju ställen där det mesta är fint men då tillhör det inte riktigt min budget.  Smaralda i Sölvesborg har mycket fint, där finns bl a Busnel, men 4500 kr för en kofta är inte ens att tänka på. Jag tycker 1000 kr för en blus är mycket också. Sist jag var där hittade jag en kofta som var jättefin, jag trodde den kostade 690 som var rimligt ända tills jag såg att den kostade 1690 kronor. Köper man kvalitet kan man förstås ha det länge men jag har upptäckt att jag tröttnar på plagg även om det är kvalitet. Sen tycker jag det är en lite knepig mellantid som kommer nu. Jag älskar ju klänningar och att vara barbent men det dröjer innan man kan ha det. 

Nu till en helt annan sak. Kusin I:s mamma är dålig, hon ligger på sjukhuset nära där jag bor och I är där mycket. Hon hörde av sig idag så vi bestämde oss för att ta en promenad, hon behövde en paus. Vi gick en bra runda och pratade. Jag sa till henne att hon måste tänka lite på sig själv också. Kanske inte sova där och vara där hela tiden. Men det är såklart svårt, men jag tror hon behöver pausa lite. Inte köra helt slut på sig själv.

4 comments:

ibod11 - Ingrid said...

Det låter härligt att kunna behålla ett intresse långt upp i åldern och jag hoppas att du har kvar ditt modeintresse så länge du lever. Jag hoppas så klart också att du har möjlighet att shoppa och att du hittar fina plagg hela livet. För min del är nog just modeintresset inget att fundera på. Jag har aldrig varit modeintresserad och kommer nog inte att få det intresset nu :D Men vad man än gillar så är det önskvärt att man kan fortsätta långt upp i åldern.
Det är alltid jobbigt när en anhörig blir sjuk och man vill vara där så mycket som möjligt. Det är lätt att glömma bort sig själv lite. Det var nog skönt för henne att prata av sig med dig och kanske följer hon ditt råd. Jag hoppas det.
Kram

ime said...

Ja alla intressen går ju inte att behålla hela livet, om man typ gillar att klättra i berg gör man kanske inte det när man är 70+. Jag har alltid gillat mode, gillar hudvård, smink och manikyr också. Det har inte alltid ansetts vara nåt att ha som intresse, men det bryr jag mig inte så mycket om.
Ja det är jobbigt för kusin I. Jag tänker mycket på både henne och hennes mamma.
Kram

znogge said...

Är man modeintresserad så tror jag att man behåller det intresset hela livet. Min svärmor var alltid mycket noggrann med hur hon var klädd. Numera är hon dement men min svägerska ser till att det finns kläder i rätt stil så att hon är välklädd ändå. Det är ingen självklarhet på ett vårdboende...

Det är väldigt jobbigt när någon nära anhörig blir sjuk. Min syster och jag delade på besöken och vaken hos vår mamma och tur var det för det hade varit tufft att orka allt helt själv. Man behöver en återhämtning och komma ifrån ett tag.

Kram och god måndag!

ime said...

Ja jag hoppas jag kan vara välklädd länge till.
Det är jobbigt för kusin I, hon har inga syskon och hennes mamma frågar efter henne hela tiden. I såg väldigt trött ut igår. Man kan inte göra så mycket tyvärr.
Kram