Tuesday, July 01, 2014

Återbesök hos läkaren

Har varit på återbesök hos läkaren, örat såg bättre ut idag och jag kan få börja med örondroppar imorgon. Är trött och lite hängig, jag hostar fortfarande och det känns bra att jag kan ta det lugnt denna veckan. Vädret skiftar, jag satt i solen på en bänk när jag väntade på att Apoteket skulle öppna, då var det riktigt varmt. Men när solen går i moln är det inte så varmt. Sen var jag hos hudterapeuten och fixade ögonbrynen, hon är härlig, man får alltid en kram både när man kommer och när man går. Vi pratade lite om branschen, hon vet att jag jobbade med försäljning inom denna branschen innan och hon höll med om att det är tufft och vassa armbågar som gäller. Hon jobbade ju på ett välkänt spa här i stan innan hon öppnade eget och hon var så trött på det så hon berättade att hon hellre sopat gator än jobbat kvar. Varför är det så här? Hon kände också igen känslan av att arbetsgivare hellre väljer ung outbildad personal än äldre utbildad och mer erfaren. Hon berättade att hon fått kämpa för rätt lön tidigare, att man struntade i att betala ut ob-ersättning vid röda dagar t ex. Det är såklart lättare att göra så mot yngre tjejer som inte är så upplysta eller som går med på det för att få jobba kvar. Vi som varit med ett tag accepterar inte det utan vet våra rättigheter. Det är en sorglig situation. Jag vet att jag gjorde ett bra jobb och jag fick uppskattning av kunder varje vecka, alla kunder är inte 22 utan de som är äldre tycker om att prata med personer i sin egen ålder, det blir mer trovärdighet helt enkelt att t ex sälja anti age-produkter, men varför fattar inte arbetsgivare det?

No comments: