Wednesday, October 21, 2015

Min Japan-resa del 10

Första bilden är på en robot som står och pratar och en liten japansk pojke tittar förundrat på.
Vi började med att gå till ett ställe, ett riktigt genuint japanskt som man inte hade hittat om man inte visste att det fanns där, och åt okonomiyaki. J har varit där förut och blev varmt mottagen och när han sa att jag var hans mamma tyckte damen att jag såg alldeles för ung ut!!! Det här var det absolut godaste jag åt på hela veckan. Hon stod och stekte det på en stor plåt, någon slags omelett med tillbehör i och sen hälldes den upp på en plåt mellan mig och J, så den höll sig varm, man hällde på en stark sås och gud vad gott!!!
Vi tog sen en buss till Guldpaviljongen, ett tempel med äkta bladguld, så vackert. Men något konstigt var det, jag kände en sån frid och nyfikenhet i alla tempel jag var och besökte, utom detta. Kan liksom inte förklara, fick bara en obehagskänsla. Efter detta åkte vi ett tåg upp i bergen, som ett sagolandskap att färdas i. Där planerade vi att bada i varma källor. Man kände verkligen att man var uppe i bergen, det var lite kyligare men skön luft. Det var så otroligt vackert. Män och kvinnor badar inte ihop eftersom man badar naken, J beskrev hur det gick till och vi bestämde sen en tid vi skulle träffas efteråt. Man duschar och skrubbar sig först och sen sjunker man ner i den varma källan under bar himmel. Herregud.... livet kan inte bli bättre. Vilken känsla!
På kvällen åt vi på ett ställe, vi bara valde ett i mängden, där man satt vid disken och kockarna stod bakom, unga killar som skämtade hej vilt. Det blir lite roliga situationer ibland eftersom ingen tror att J kan japanska så bra!! Det var jättegod mat men nu börjar en lite sorglig känsla infinna sig, har bara en dag kvar i detta underbara land.

No comments: