Thursday, October 15, 2015

Min Japan-resa del 3

Idag är det andra dagen jag ska vara ensam. Jag har planerat att promenera till Kyoto Tower men när jag kommer ut är det lite kyligt. Så jag bestämmer mig för att gå på en liten shoppingtur för att försöka hitta en kofta. Går först in i ett varuhus, allt är så stort och alla säljare står vid sina montrar och hälsar jättevänligt. Hittar lite roliga saker med katter som motiv, fåtölj t ex. Går till H&M som naturligtvis finns här, men de har faktiskt mindre storlekar, japanerna är små! Där var inget jag fastnade för ändå. Går till GAP istället, en amerikansk kedja och där köper jag två koftar, en grå lite längre och en beige i 100% merinoull, den är nersatt i pris plus att jag får 10% rabatt om jag visar mitt pass. Vid de största shoppinggatorna spelas det musik hela tiden, det är liksom skön loungemusik som gjorde att det var en väldigt speciell känsla att gå där. Jag känner mig verkligen hemma men har svårt att fatta att jag faktiskt promenerar omkring ensam och njuter av allt jag ser. Japanskor är väldigt modemedvetna. Dels är dom smala, snygga och så himla chica. En del är klädda som affärskvinnor, andra har sån egen häftig stil. Verkligen roligt att se.
Sen promenerade jag till Kyoto station. Det är en väldigt häftig byggnad i modern stil, mycket glas och häftig arkitektur. Jag går sen till Kyoto Tower där man kan åka upp och se hela staden med omgivningar uppifrån. Kyoto har inte så mycket skyskrapor, det är bestämt att staden ska ha lägre bebyggelse. Det var superhäftigt att se Kyoto uppifrån, det är verkligen stort! Jag kunde även se skogarna och bergen som omger staden, man kunde kika i kikare och då såg man många tempel i skogarna, men det finns även massor inne i centrala delen av Kyoto. Jag gick inom ett tempel på väg hem, men där var inte riktigt samma lugn för det höll på att restaueras. Dessutom hade jag gått några meter för långt med mina skor så en vakt kom fram och sa till mig ganska bryskt.
På kvällen skulle vi egentligen gått ut och ätit med två arbetskamrater till J, men han var tvungen att jobba över så det blev framflyttat. Istället föreslog J att vi skulle gå och äta ramen, det är nudlar i en köttsoppa och det hade S rekommenderat så det testade vi. Det var verkligen en upplevelse. Först la man pengar i en automat och tryckte på vad man ville äta, sen ställde man sig i kö, då kom det personal med papper som man skulle fylla i hur stark man ville ha maten, hur nudlarna skulle vara kokta, olika tillbehör i maten. Sen fick vi köa en stund. Till sist var det vår tur, då gick vi in i små bås och väntade och efter en stund ställdes maten ner framför oss och en liten gardin rullades ner. Det var verkligen gott!! Supergott!

No comments: