Wednesday, October 14, 2015

Min Japanresa - del 1

Var ju som sagt lite nervös för tågresan ner till Köpenhamns flygplats, men den gick utan missöden! Tog först en taxi till tåget här i stan på morgonen. På Kastrup tog jag kaffe och en macka på Starbucks och när jag satt där och lyssnade på härlig jazz så blev det så uppenbart för mig: Jag är faktiskt på väg till JAPAN!! Jag hade förberett så mycket, jobbat in i det sista på söndagkvällen och planerat en massa så jag hade knappt hunnit tänka och förstå. Flygresan till Helsingfors gick snabbt och bra, det var en mysig flygplats. Sen var det dags att gå ombord på det stora planet med Osaka som slutdestination!! Kudde och filt låg på sätet, jag slumrade till rätt fort även om personalen ombord kom med lite mat och kaffe med mera. Men det är obekvämt att sova på flyg, hur man än vänder och vrider på sig så känns det inte bra, sitta och sova är verkligen ingen hit. Vid halv ett på natten tände dom upp hela flygkabinen och serverade frukost!! Då var ju klockan halv åtta i Japan men det kändes verkligen konstigt. Efter landning, hämtad väska och genomgång vid immigrationsmyndigheter kom jag fram där taxibolaget jag skulle åka med fanns. Vi blev lotsade ut till en taxi, fin bil och chaufförerna bär vita handskar. Allt var så overkligt, jag hade tänkt kolla in hela resan till Kyoto men slocknade rätt fort i bilen. Vaknade till när vi var framme i Kyoto och det var med stora ögon jag tittade ut. Jag blev körd direkt till hotellet, lämnade in väskan, hade haft kontakt med J via fb så jag gick ut och väntade på att han skulle dyka upp och det gjorde han så småningom! Han kom farandes på sin motorcykel, så roligt att äntligen få träffa honom och krama om honom!! Han följde med mig upp på hotellet och hjälpte mig att få lite saker förklarade. Jag bytte kläder och vi gav oss ut på stan, jag var rejält hungrig så vi gick till ett ställe där jag beställde (eller rättare sagt J) pasta carbonara! Vad konstigt att äta pasta det första jag gör i Japan men jag var så himla hungrig så det var bara mat så snabbt som möjligt som gällde. Vi gick på de stora moderna gatorna för att sen dra oss mot de gamla kvarteren, tog lite kaffe på Starbucks, allt för att piggna till! Vi var även inne på en fiskmarknad och gick för att sen dra oss vidare mot en helgedom och allt var så himla vackert. Man ser hela tiden små geishor, eller rättare sagt i kimono, allt från unga tjejer till äldre kvinnor, men det är inga äkta geishor. Har man tur kan man se en äkta geisha på kvällen i de gamla kvarteren, men det gjorde vi tyvärr inte. Min och J:s tanke var att jag skulle försöka hålla mig vaken till kvällen, men det gick tyvärr inte, jag var så enormt trött. Vi fick ta taxi till hotellet så jag kunde få sova.

No comments: