Tuesday, October 20, 2015

Min Japan-resa del 9

Vi hade stämt träff med två arbetskamrater till J, detta hade dom planerat innan men när J sa att han inte kunde vara med för att jag var där så tyckte dom att jag skulle följa med och det var ju trevligt. Det var en man lite äldre än mig och en kvinna i 40-årsåldern, kvinnan pratade engelska men inte mannen. Jag märker att dom tycker mycket om J och det är ju roligt. Vi träffades vid ett tempel, där var det massor av folk för det pågick en risfestival och då har man rävar som symbol och då kan man ju undra varför, jo för rävar äter upp möss som äter på riset. Logiskt eller hur? Det var ett fint tempel som vanligt. Vi vandrade uppåt och uppåt och uppåt för ett berg, massor av trappor, jag var helt slut när vi till sist kom fram. Då hade man vacker utsikt över Kyoto och man kunde se porten som man börjat sin vandring vid och det var verkligen högt upp vi kommit! J:s arbetskamrater var väldigt snälla och generösa, de gav oss presenter hela tiden! Vi var denna dagen i södra delarna av Kyoto och det var okända kvarter även för J. Vi besökte ett destilleri som tillverkade sake. Sen åt vi på en väldigt fin restaurang och mannen som var J:s arbetskamrat bjöd på alltihop! När vi sen gick tillbaka till tåget hamnade vi mitt i en blomsterfestival med dans och trummor, det var häftigt. Vi var nog de enda västerlänningarna där! Senare hade J:s arbetskamrat skickat en hälsning till mig att jag inte skulle vara orolig för om något skulle hända (som det inte får) så finns det människor runt J som ställer upp och det blev jag så oerhört tacksam över.

No comments: