Thursday, October 15, 2015

Min Japan-resa del 2

Jag vaknar i min lilla kapsel, pigg och utvilad! Jag bor alltså på ett kabinhotell, man har en säng helt enkelt men man sover inte ihop med andra utan det är väggar emellan och ett slags draperi man kan dra ner och gemensam dusch. Fast allt är väldigt fräscht och fint, det bäddas med nya lakan varje dag, man får t o m en pyjamas! Tandborste, tandkräm, duschkräm, schampo, balsam och ett helt rengöringsprogram och hudkräm från Shiseido. Det är väldigt prisvärt att bo så här, frukost ingår också. Nu har jag två dagar jag ska tillbringa ensam eftersom J jobbar. Jag har bestämt mig för att besöka Nijo-slottet först. Jag har en karta med mig och försöker memorera hur jag går, det är inte ovanligt att gå vilse eftersom man inte förstår skyltarna. Direkt när jag kommer till en korsning och vecklar upp min karta kommer en japansk man fram, han visar ett leg, som inte säger mig någonting eftersom det står på japanska, men jag förstår att han är någon slags turistinformatör. Han berättar för mig hur jag ska gå på perfekt engelska. Senare berättar J att det är människor som helt ideellt jobbar med att vara turistinformatörer, de har alltså inget betalt utan gör detta för att de tycker det är roligt.
Nijo-slottet var helt fantastiskt, det är byggt på 1600-talet och där bodde en sho-gun. Jag var inne i en byggnad, man får ta av sig skorna, inte röra någonting och inte fota. Det var mycket japanska skolklasser där, alla har skoluniform och är väldigt söta. Man fick se de olika rummen, det var bl a olika rum där besökare till sho-gunnen (vet inte om man skriver så!?) fick vänta på att besöka honom, rummen var vackert målade. Så småningom kom man till ett rum där det satt en massa män i tidstypiska kläder och svärd, de satt på ett speciellt sätt arrangerade mot sho-gun. Sedan gick jag ute i den fantastiska trädgården. Vädret var varmt och skönt och jag bara njööööt!! Trädgården hade fantastiska träd, växter, stenar och vattenfall. Mitt i allt kom en skylt om lite förfriskningar så jag gick dit. Där fanns det jättelåga bord att sitta vid, det är lite obekvämt, men typiskt japanskt, jag beställde en dessert med mango, det var helt ljuvligt att sitta där, alldeles tyst och lugnt och porlande små bäckar utanför. Jag promenerade sen tillbaka, jag bor alltså mitt i down-town, väldigt centralt och det är så himla bra för jag kan ta en liten paus och vila lite om jag känner för det. Jag lunchade på en mini-pizza köpt i ett bageri. På kvällen träffades jag och J, vi gick till en restaurang, man tar av sig skorna på japanska restauranger har jag fått lära mig. Vi hade en egen grillplatta framför oss och sen beställde J in en massa mat som man grillade själv. Det var jättegott. J åt massor!! Sen promenerade vi hem, det blir inte så sena kvällar, jag är trött och J ska jobba nästa dag.

No comments: